onsdag 28 januari 2009

Norrländsk vinter

Idag har jag åkt skidor!
Ganska nyss faktiskt. Har inte ens duschat än. Äckligt. Men snart ska jag göra det.

Hursomhelst så kan man likna skidåkningen på Grisberget-spåret vid Bambi på hal is. Det var typ hur jag kände mig. Minns inte när jag senast stod på ett par längdskidor... Några år sedan. PINSAMT. Och jag ska bo i "Norrland" där man typ åker skidor till jobbet! Eller hur det var...
Hur som helst så blev det lite antiklimax när jag åkte förbi en medelålders/äldre man som stod och spände fast stavarna, redo att åka ut i spåret.
- Ja, hej hej, sa karl'n.
- Hej hej, sa jag.
- Jaha, hur är spåret idag?
(jag, som redan har åkt förbi i minifart, svarar:)
- Eeh... det är första gången jag åker, så jag vet inte så noga...
- Jaha. Har du nåt fäste då? (han ropar eftersom jag har hunnit en bit)
- Nja, det är lite halt i uppförsbackarna, svarar jag.
- Jaha. Men det glider bra eller? nästan skriker gubben.
- JA! ropar jag tillbaka.
- XXXXXXX!! skriker mannen efter mig, men jag som är långt borta hör inte vad, och låtsas inte som om jag har hört honom överhuhuvudtaget.

Obehaglig upplevelse. Jag antog att han var påverkad, eftersom har inte fattade att jag ville fortsätta åka och inte stanna upp utan fortsatte att ropa saker efter mig som om jag skulle höra det 150 meter bort. Sedan körde han om mig och lite längre fram stod han och vilade när jag kom ikapp honom igen. Han tittade på mig och var andfådd.
- Jag tar det korta spåret, jag, sa jag innan han hann öppna munnen.
- Jasså, sa han. Sen åkte jag vidare. Fort.

Ja det var den historien. Man kan möta lite udda folk, tydligen, i skidspåret. Men det gjorde ju resan lite mindre tråkig i alla fall. Hoppas han inte trodde att jag dissade honom. Han måste väl fatta att man inte vill stanna mitt i ett träningspass.

Nu gäller det att dra ut på duschningen så man inte hinner plugga så mycket innan man ska till farmor. Metodiskt undvikande! :-)

1 kommentar: