onsdag 11 februari 2009

Bloggar som bara öser S-K-I-T

Idag har läst läst några olika bloggar. Det var Andreas som hade kommenterat ett uttalande och länkade till några andra bloggar som också hade kommenterat det.
Jag blev väldigt upprörd över vad jag läste på några olika tydligt öppna ateisters bloggar, och vad de hade att säga om kristen tro och människorna som utövar den.
Jag menar, att ateister inte delar åsikter med kristna är ju att förvänta sig, men jag blev riktigt ledsen när jag läste några av sakerna. Här kommer citat med länkar till sidan där citaten är hämtade från:

"Det är gammal vidskepelse och feltolkningar av gamla sagor som gjort att några tror på något slags väsen oavsett om det är tomtar eller troll."

"Det finns ingen gud. Kristen tro är värdelös och direkt farlig."

"Kristendomen har redan förstört detta samhälle tillräckligt mycket under tillräckligt lång tid genom sin kulturimperialistiska, sexfientliga och repressiva prägel. Avkristningen måste därför fortsätta, på det att vi må leva i frihet."

"Personer som svamlar om en guds existens och hela det polyteistiska garnityret från Noak och Abraham ner till Josef, Maria och Jesus med flera bör ses just som de efterblivna och mentalt störda personer de är tills dess att de kan prestera rationellt stöd för sin tro."


Jag borde verkligen inte ta de här sakerna personligt. Det gör jag inte heller, men jag blir bedrövad när jag ser hur människor kan skriva precis vad dom vill, och jag vill lyfta fram det i ljuset.
Jag vill så gärna bara klargöra några saker:
Kristna är inte roten till allt ont.
Det är lätt att utnyttja den kristna tron till att göra onda saker, men det är orelevant att beskylla en religion för att vara direkt farlig. Ansvaret för en människas handlingar ligger på henne själv, inte någon eventuell religion.
Kristna är inte dummare än andra, och det kommer varje person som lär känna kristna personer istället för att referera till offentliga skandaler som har med kristna eller historien att göra att märka.
Många kristna har inte tänkt igenom sin tro, och har inte så många starka argument att framföra i diskussioner. Många andra har inte heller det.

En ursäkt för att få kalla oss kristna dumma verkar vara att säga att det inte går att bevisa vetenskapligt.
Personligen tror jag att något kan vara precis lika sant ändå. Och jag tycker att jag har bra underlag till att tro som jag gör. Jag blir så sur när läser folk som bara rapar skit i ansiktet på kristna utan att egentligen fråga varför de tror som de gör.
Och att den kristna tron skulle vara farlig är en lögn. Gud har aldrig gjort påhopp på någon eller fängslat in någon. Inte Gud.

"Liknande hysteriska reaktioner kan man skåda i Storbritannien, där en busschaufför helt enkelt vägrar att köra en buss med reklambudskapet ”Det finns troligen ingen gud”. Liknande kampanjer har från humanistiskt håll även arrangerats i London, Barcelona och Washington. I Italien fick kampanjen helt enkelt ställas in för att kristkonservativa politiker stoppade det fria ordet." /från ett blogginlägg av "Blogge Bloggelito".

Sedan att det finns bekännande kristna i vårt samhälle som utövar sin tro, det gör väl inte vårt samhälle mindre "fritt" eller respektfullt.
Det finns väldigt många fler ateister än kristna i Sverige, och även de utövar sin tro. Varför är inte det ett hot mot "det fria ordet"? Varför är det inte galet och sektlikt? Gah jag blir knäpp.

ÅÅÅÅH sluta trampa ner kristendom och kristna människor, ni som gör det.
Det är skillnad på att argumentera och att utöva ren elakhet. Tycker jag. Och det senare... ja, jag har läst mycket sånt idag så jag känner mig riktigt upprörd.
End of story. Hej svej.

5 kommentarer:

  1. Tänkte bara säga att länken till mig inte går till mig :)

    SvaraRadera
  2. Hej Hanna och Jonas!

    Har följt er blogg ett tag nu och jag måste säga att det här var det bästa inlägget på länge. Mer sånt! Det behövs! Vi kristna behöver resa oss och ge svar på tal till de som kritiserar oss. Hoppas ni har det bra där uppe i norr. Säg till när ni kommer ner till Borås igen så kan vi kanske träffas :)

    SvaraRadera
  3. Kul att du har hittat vår blogg, Kristian! Hur har du det där nere?? Vore kul att ses i Borås, vi åker ner till våren så då kanske :) ha det fint!

    SvaraRadera
  4. Elin (lillasystern)6 mars 2009 23:36

    Om kristna är efterblivna och mentalt störda så är jag mycket stolt att kalla mig det!!

    SvaraRadera