tisdag 17 februari 2009

Tankar som flyger

Aloha! Nyss tänkte jag att nu är det dags att blogga. Nu bloggar jag. Fiffigt va?

Idag ska jag inte göra ett renodlat åsikts-inlägg eller ett renodlat svammel-inlägg.
Det får bli några olika ämnen som har kommit i min hjärna på senaste tiden.

1. Abort

I en artikel av Svenska Dagbladet står det om en kvinna som gjorde abort två gånger på grund av att hon hade fått reda på att det var en flicka, och inte ville behålla henne. Läs här.
Jag är så totalt emot abort, men jag har aldrig varit i nån debatt om det. Förstår helt enkelt inte hur man kan neka en blivande person, människa, individ ett liv på grund av att det inte känns bra för en själv. Förstår för det första inte varför det är tillåtet. Snacka om att mamman har makten över sitt barn. Skulle vara intressant att höra några andra synvinklar på det hela. Vad tycker ni om abort?
Här är en som tycker såhär om abortdiskussionen...

"Jag ser nu förskräckt hur en konstruktiv diskussion och problematiserande kring frågan om aborträttens moraliska dilemman riskerar att utebli till förmån för den högljudda abortmotståndarlobbyns onyanserade uppfattningar kring cementerat rätt och fel." /källa

By the record, jag är medveten om att förbjuden abort skulle medföra att våltagna kvinnor blev tvungna att behålla barnet, men det är ändå svårt att inte tycka att abort är fel. Många tycker ju tvärtom, jag förstår varför. Det skulle inte vara så lätt att tycka som jag gör om jag skulle bli tvungen att se en våldtagen tolvåring i ögonen och tipsa om att behålla barnet när hon förmodligen skulle begå självmord om var tvungen till det. Det skulle vara väldigt svårt.

2. Små saker

Tänk ändå. Tänk vad värdefulla alla små saker är som händer i livet.
Man går ofta och väntar på en stor förändring.
Exempelvis så tänker man ofta att man ska uppnå en bra kondition med träning minst 3 ggr i veckan, när man inte tränar något alls. Det är ju faktiskt lite jobbigt. Hur lätt är det ens att åstadkomma så stora saker genom att göra en enorm prestation? Däremot så är det lättare att en helt vanlig dag gå ut och gå i en halvtimme. Varför ska man inte få vara nöjd med det? Det är de små sakerna som räknas. Alltså, jag gick en halvtimme idag. Tycker att jag kan känna mig stolt över det. Det var bra för mig, jag gjorde det. Sänk kraven, make it count! Tror att det blev mitt motto nu.

3. Det är tråkigt att laga mat om man ska äta själv.

Det är den slutsats jag har kommit till efter att ha bott ensam under veckorna i fem veckor.
Blodpudding, rester, soppa och mackor... Bara sånt som inte tar längre än en kvart att laga har jag understått mig att äta när jag har varit själv.

På fredag kommer Jonas hem. Sedan har han praktik i 5 veckor till, men i Älvsbyn, dit han kan åka buss varje dag och komma hem på kvällarna. Känns bra, skönt, härligt, trevligt.
Over and out.

7 kommentarer:

  1. Hejsan!

    Kan nog inte bjuda på så mycket diskussion i ämnet abort, för jag håller med dig. Bra tänkt det där med småsaker. Kramar!

    SvaraRadera
  2. Lagar kommer tillkorta när det gäller att förändra våra hjärtan.
    Därför tror jag det kan bli problem när framförallt vi kristna helatiden vill stifta lagar och förbjuda saker. vi vill ju bli förändrade.

    Sen kan jag tänka mig att barnet mår bättre upp hos pappa gud. än vad den skulle ha gjort hos en mamma som aldrig ville ha den.

    eller?

    SvaraRadera
  3. Isak,

    Om man utgår ifrån att en abort tar livet av en människa, och människor har ett intrinsikalt och okränkbart värde, då handlar en önskan om förändrad lagstiftning inte om förändrade hjärtan, utan om att skydda (väldigt) små människor. Därmed kan jag inte se på vilket sätt det, i det här sammanhanget, är relevant att lagar inte förändrar hjärtan.

    Att det sedan kanske inte är strategiskt att ropa efter förändrad lagstiftning i strid med allmän opinion, utan istället bättre i första hand försöka förändra opinionen, det är en annan sak.

    Argumentet att ett aborterat barn "mår bättre upp hos pappa gud. än vad den skulle ha gjort hos en mamma som aldrig ville ha den" är enligt min mening ett ohållbart argument. Det bevisar nämligen för mycket. Det är ju ALLTID bättre att vara hos "pappa gud", och om det - att det är bättre att vara hos "pappa gud" - är ett giltigt skäl att döda ett barn, då kan vi döda alla barn med hänvisning till det, vilket naturligtvis är absurt.

    SvaraRadera
  4. att vi mår bättre hos "pappa gud" (vad menar du med att använda ""? fick mig att känna det på något sätt aggresivt) var verkligen inte något argument för abort. jag tycker det är väldigt fel. Men det jag menar är att även om vi ändrar en läg så att man inte kan göra abort så har vi inte vunnit något om vi fortfarande är mördare i våra hjärtan. jag vet inte om det är sant. man så tror jag. Och i fallet om just abort så verkar det ju som att visst abort motstånd bara skapar mer positiv syn på abort.

    SvaraRadera
  5. Isak,

    (Jag menade inget aggressivt. Min användning av citattecken ska tolkas som att de indikerar ett citat, inget annat.)

    Du skriver, "även om vi ändrar en lag så att man inte kan göra abort så har vi inte vunnit något om vi fortfarande är mördare i våra hjärtan", men även det är ett argument som bevisar för mycket. Med samma typ av resonemang kan man säga att vi borde avskaffa de lagar om mord vi redan har, eftersom de ändå inte förhindrar att vi är mördare i våra hjärtan och därför är meningslösa lagar.

    Jag är ganska säker på att du inte tycker att det (avskaffa befintliga lagar om mord) är en bra idé, men det är åt det hållet ditt argument leder. Och det är därför jag uppfattar det som ett ohållbart argument - det bevisar för mycket.

    För övrigt så är lagen generellt inte till för att förändra hjärtan - den är till för att skydda medborgarna. Jag menar dock, som jag indikerade tidigare, inte att jag tycker det är någon bra idé att förändra lagstiftningen i strid med allmän opinion.

    Ha en bra dag
    /A

    SvaraRadera
  6. Det är lite svårt att lasa "debatt" inlägg på internet ibland, jag får så mycket för mig (=
    jag håller helt med på att vi behöver lagar för att samhället ska fungera. men jag tänkte lite mer på vad våran uppgift som kristna inte är framförallt att stifta lagar. Jag tänker mig att Gudsrike inte kommer genom lagar. men det är egentligen för avancerat för mig och jag är säker på att du håller med mig om att det ultimata skulle vara om vi avskaffade alla lagar och alla människor levde i kärlek.

    Menn det är jättebra att folk egegagerar sig och bryr sig! det är jag dålig på själv
    Det där med opinionen var bra!

    SvaraRadera
  7. Elin (Jonas syster)6 mars 2009 23:51

    Man kan tänka så här också. Om mamman inte vill ha barnet kan hon adoptera bort det, för det finns många par i Sverige (och resten av världen) som inte kan få egna barn över huvud taget. Det skulle ju inte vara riktigt rätt att ta den möjligheten ifrån dem heller. På så sätt behöver man varken mörda fostret/barnet, och inte heller låta det leva/växa upp hos en mamma som inte vill ha det. utan det kan få kärleksfulla föräldrar och leva ett bra liv.

    SvaraRadera