onsdag 25 mars 2009

Allom och yttermera

Kan inte låta bli att få kommentera i ett inlägg hur flummig Jonas och min psykologi-bok är (vi har båda läst kursen).

Bara en sån sak som att de använder sig av orden allom och yttermera (är det inte ironiskt att de orden överhuvudtaget fortfarande existerar i böcker! :-P)
Dessutom så sätter de in massa onödiga kommatecken.
Ja, förutom alla mer eller mindre flummiga teorier om den psykologiska utvecklingen.

Nog är tur att man har sin lilla toblerone och sitt vattenglas bredvid sig! :-)

(Förresten; är det någon som vet vad de två konstiga orden betyder?)

4 kommentarer:

  1. Berätta mer om hur flummig Jonas är. =)

    SvaraRadera
  2. Haha, det var inte meningen att det skulle se ut som att Jonas är flummig! :) Syftade ju på att det är Jonas och jag som äger boken tillsammans. Men nog kan Jonas vara flummig också, kanske inte har tänkt berätta nått såhär offentligt, men det skulle säkert finnas lite att hämta om man frågade mig privat ;-)

    SvaraRadera
  3. Allom, det är nog ett gammalt ord för alla, och yttermera i sammanhanget "till yttermera visso", betyder nog " och ännu en sak till upplysning". Så tror jag iallafall, och jag gillar såna där gamla ord. De fanns i vår psykologibok på Hjälmared.

    SvaraRadera
  4. Jasså, ja, jag misstänkte att det betydde något sånt. Intressant. Ni kanske till och med hade samma bok som vi har - Utvecklingspsykologiska teorier av massa olika författare; Jerlang, Egeberg, Halse med flera. Vilken hade ni på hjälmared?

    SvaraRadera