måndag 23 mars 2009

Dagens reff

Tiderna förändras.

Och människor förändras. Har ni tänkt på det? Eller är det bara jag som är filosof? En sak är säker; om Julia har tänkt på det så har hon nog inte funderat så väldigt länge på det. Men om jag har tänkt på det, har jag kanske funderat onödigt länge på det. Julia har helt enkelt förmåga att avklara saker och gå (jogga) vidare, medan jag kanske behöver fem år på mig för att fundera klart på saken. (Detta har förresten inget med att vi har förändrats att göra, så har det alltid varit. Att vi är olika som personer.)

Det var ett sätt att se på saken. Men nu ska vi inte varken definiera eller svartmåla någons personlighet. Det är faktiskt så att vissa saker kan ta väldigt lång tid för mig att förstå och inse, utan att det handlar om att jag är trög eller ointelligent. På samma sätt så går vissa saker fort för vissa utan dom personerna är oseriösa eller flyr från de djupa ämnena. Och man kan tro att en person kan generaliseras till att avhandla ämnen snabbt eller att tänka i all evighet på dom. Vad vill sägas med det här då? Jo, att det inte alltid behöver handla om att vi är så olika. Utan att de saker som tar lång tid för oss att fatta är olika för alla människor. Men faktum är att vi har alla saker som är jobbiga. Vi hanterar bara sakerna olika beroende på vilka vi är, personlighet, arv, erfarenheter... Alla har vi svåra perioder i livet, och alla har vi glada och lätta perioder i livet. Det är något som förenar oss människor. Gör oss lika.

Dagens reflektion.

2 kommentarer:

  1. Kul att få bli omtalad i eran fina blogg! Jo visst stämmer det att jag är snabb, vissa saker kanske går för snabbt, medan andra saker har jag också funderat över länge. Jag har ju svårt att välja, och valsituationer är ofta obehagliga för mig, kanske för att jag är rädd att missa saker.
    kram på dig syrran.... det är bra att vissa tänker länge, funderar på allt, stressar aldrig, tar det kallt ;)
    /Julia

    SvaraRadera
  2. Hej min älskade syster och välkommen till bloggen! Ja, vissa av oss tar det kallt medan vissa får spela bandy på rasterna ;)

    SvaraRadera