måndag 23 mars 2009

Ö väärry värrry long wörd

Apropå att tiderna förändras förresten! Detta är något som jag aldrig hade lärt mig om jag hade gått i gymnasiet. Kanske om jag hade gått naturvetenskapliga programmet. Men tror inte det heller...

Idag lärde jag mig nämligen ett väldigt långt ord (31 bokstäver).

Atomabsorbtionsspektrofotometri.
Alltså: man studerar hur upphettade joner och atomer absorberar ljus från en lampa som bara ger ifrån sig ljus inom ett smalt våglängdsområde. Området motsvarar en våglängd som är speciell för den typ av atomer man söker efter.

Detta är en metod för att analysera blodprover. Exempel på sökta atomer i denna typ av analys är Zink och Litium. Alltså, laboratorienissarna går till väga på det sättet om man har tagit ett blodprov på en patient och av någon anledning vill se vilken mängd Zink eller Litium den personen har i blodet (kanske för att diagnosticera någon sjukdom).

Och det var dagens lektion i klinisk kemi!
Seså Hanna, dax att återgå till plugget kom igen kom igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar