onsdag 11 mars 2009

Om att köra bil

Har ni nån gång tänkt på när ni är ute och kör bil hur folk beter sig och reagerar i trafiken?
Följande är observerat under bilresor mellan Piteå och Luleå:

1. Människor har en tendens att vara stressade.

Alltså, jag tror att många har saker att hinna till när de kör bil, och att de antar att "om jag kör fort, så kommer jag fram snabbare". Det är ju väldigt sant, men många vet inte att skillnaden är pinsamt liten i intjänad tid. Man tjänar verkligen inte många minuter på att hålla hastigheten 10 eller ens 20 kilometer över begränsningen. Nu har jag inte några siffror, men jag refererar till Robert eftersom att han vet nånting om det och det är han som har berättat för mig. De hade tydligen haft någon föreläsning om det. Om folk kommer försent 8 minuter eller 10 minuter borde kvitta, men så funkar man tydligen. (Och oftast även jag).

Men något som jag verkligen stör mig på, är att

2. Människor har en tendens att smitta sin stress på andra.

Och då tänker jag främst på när man hamnar bakom en bil som kör saktare än den hastighet man själv vill hålla, och kryper upp i baken på bilen, håller sig där som om man skulle göra en omkörning, men genomför sedan aldrig omkörningen. Att man inte vill köra om är ju helt förståeligt, det kan kännas som att farten är för hög, att sikten är för dålig, att föret är för dåligt eller att det helt enkelt känns osäkert. Men varför i allsin dar kan man inte öka avståndet till bilen framför då? Den överlägset vanligaste trafikolyckan är enligt min körskolebok (4 år gammal) att bli påkörd bakifrån vid vänstersvängar, och följden är ofta whiplash-skador. Kan inte folk fatta att det är farligare att ligga och trycka tio meter bakom en bil än att bekänna sin ovilja att köra om och sakta ner? Det är ingen fara att vänta på ett omkörningstillfälle, om man inte gör det i princip hela resan. Men en sak är säker; det finns för mycket stolthet i trafiken... Detta har jag upptäckt är väldigt vanligt, man ser det i princip hela tiden tycker jag.

Varva ner motorn... Och trösta dig med att du ändå inte hade tjänat mer än några minutrar. Det är säkrast för dig själv och andra.

Har tänkt ett bra tag att detta är ett ämne för bloggen, och nu är det förverkligat. Tyckte att dessa tankar kunde vara värda att sättas på pränt. Mina funderingar under bilkörningen, i min ensamhet, är nu officiellt delade med alla som ville läsa ;-).

2 kommentarer:

  1. Om jag har räknat rätt så tjänar man 30-40 sek per mil genom att öka från 110 till 120 eller 90 till 100. På sträckan mellan Piteå och Luleå motsvarar det 2,5 till 3 minuter. Det är inte mycket tid längre :-)

    Sen kan man ju lägga en till fördel, förutom ökad säkerhet, med att inte köra för fort. Man sparar både pengar och miljö!

    SvaraRadera
  2. Japp du har helt rätt. Det är inte mycket man får för att stressa!

    SvaraRadera