torsdag 19 mars 2009

Reaktion

Efter att ha läst Sofias blogginlägg om saken, så har jag bestämt mig för att blogga jag också, bara för att reagera på det som har hänt. Sofia frågar: "Hur ska vi reagera?". Det är en fråga som även jag ställer mig.

Det gäller alltså Marduks omtalade konsert där gruppen hånade Luleå stift på scenen och genom att hälla blod på en tröja som det stod "Luleå Stift" på. Läs mer om det i artikel av Norrbottenskuriren här.

Har inte så mycket att argumentera om saken, vill bara hänsvisa till min syster Lina, svåger Andreas och kompis Sofia, håller med om det som dom skriver.

Vill mest bara säga att, JA, jag som kristen reagerar och tycker att man inte kan slänga ur sig vad som helst om kristna/kristendom. Och jag vill hemskt, hemskt gärna höra varför några tycker att det är så himla bra och modernt att håna kristendom, varför? Varför ger det er en sån tillfredsställelse? Och varför säger man att det kristna prästerskapet är farligt och förtrycker folket? De enda präster jag känner är hur harmlösa som helst, och de jag känner närmare är BRA människor som inte skulle manipulera någon att tro som kristna. Var har ni stödet för era uttalanden?
Det är INTE okej.
Finns det någon som tycker annorlunda än jag som läser det här? Ni får väldigt gärna kommentera och säga vad ni tycker.
Vi kristna är inga losers.

10 kommentarer:

  1. Du får inte glömma att det alltid har, och alltid kommer att vara populärt att håna och se ner på kristna.

    Var glad att de har slutat stena oss iaf :)

    SvaraRadera
  2. Ursäkta mig men jag är lite konstig. men jag blev någon sekund där lite stolt på något sätt. som "svenskkyrklig" tycker jag det ofta känns lite som att man inte ses som riktigt kristen. kanske bara är en känsla, men nu blev jag lite bekräftad. jag vet ju inte hur seriösa det där bandet är. men är dom satanister och tycker vad dom nu tycker, så käns det lite bra ändå att dom ser en som sin motståndare. tråkigt om dom möjligen inte satsar mer på att älska och att bli älskade.

    SvaraRadera
  3. Jag har inte glömt det, Mattias, men det hindrar väl inte att man står upp för vad man tycker om det? Förresten, började tänka på Paulus nu, och hans inställning till lidandet. Om nu det här kan jämföras med vad som skedde då, det kan det ju inte...
    Men hursomhelst, Paulus reagerade ju nämligen lite som du gjorde, Isak. Det verkar som att han var stolt över att vara hånad, av vad man läser. Är det följaktligen bättre för oss kristna att vara stolta över att bli trampade på, och inte "säga emot"? Aja, får fördjupa mig lite mer i det där eller om någon annan har kommentarer till det!

    SvaraRadera
  4. Vi kristna ÄR losers? Och stolta över det? Nu blir jag konfunderad, har en känsla av att Jesus faktiskt var en riktig "loser". (Inte på riktigt, förstås, men i människors ögon.)
    Tankar någon?

    SvaraRadera
  5. Jesus sågs ju definitivt som en loser. "Död och övergiven"

    SvaraRadera
  6. Robert

    http://www.pixbox.se/pic_show_id26620560.html


    Se och lär

    SvaraRadera
  7. Hej Anonym. Jag har redan sett bilder på Marduk, förstår inte riktigt vad jag ska lära mig.
    Mattias: Jag förstår att du är av åsikten att vi ska anamma det och vara som Jesus "rakt av" i det avseendet.
    När det gäller mig själv, så måste jag säga ifrån när någon är taskig, annars går ju självkänslan i botten. Är det annorlunda med kristenheten? Vad är eftersträvansvärt?

    SvaraRadera
  8. Jag tror ingen av oss ska vara mer än vad vi klarar av. Då blir det bara pannkaka. Men målet, borde ju ligga i att bli mer som Han.

    SvaraRadera
  9. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  10. Håller med om att prästerskapet är harmlösa, nästan lite för harmlösa ibland kanske? De syns inte så mycket... Den utvecklingen har gått ganska fort sen första hälften av förra seklet. Men jag kan förstå Isak T:s sekundmässiga stolthet över att Marduks hån mot Luleå Stift bekräftade att de också var kristna :) Att bli hånade av satanister är inte dumt! Man växer i sin kristna självkänsla. Been there done that, i mina ungdomliga försök att sprida evangelium på belial.org ;)

    SvaraRadera