torsdag 21 maj 2009

EFS årskonferens hålls tack o lov inte i Svalbard

men den går av stapeln idag och håller på till på söndag.
Vi kommer att åka dit på lördag kväll, nästan helt säkert. Vi kör en bil över kvällen, bara. Det är ju i Skellefteå, så det är inte så långt. Programmet finns här på konferensens hemsida.
Det lär vara andra än bara vi där på lördag, hoppas att det är många som vi känner och träffar mer sällan! Eller ofta, det är ju kul det också :-)

Såg ett program på svt1 idag som handlade om en tjej som bor på Svalbard och doktorerar i glaciärologi (det handlar alltså om glaciärer). Det är tydligen inte så många som bor där, mest folk som studerar eller jobbar på korta avtal, de flesta bor bara där ett år eller två. Om man åkte någonstans utanför byn var man tvungen att ha geväret med sig så att man inte blev uppäten av en isbjörn. Ganska modigt att flytta iväg dit tycker jag! Fascinerande. Även om jag inte skulle vilja bo där. Men å andra sidan finns det ju folk som ser på Norrland på det sättet och inte kan tänka sig att bo här, och tror att det går isbjörnar på gatorna även här! :) Vilket inte riktigt är sant. Och för det mesta har vi ju fint väder. Men enligt vissas tycke kanske jag är modig som bor här. Vem vet.

Ja då hoppas vi att vi syns i Skellefte på lördag!

2 kommentarer:

  1. Åh, så kul att ni ska dit. Hm. Vi har tänkt grilla hos Johan och Julia. Jag såg dock att det verkar bli regn i morgon, så jag vet inte hur det kommer att gå. Men men... :P Skam den som ger sig :)

    SvaraRadera
  2. Min kusin har bott på svalbard, i nästan tre år tror jag.

    SvaraRadera