onsdag 3 juni 2009

Mörk choklad

Angående rubriken (konstigt att skriva så egentligen, allt man skriver i inlägget angår ju oftast rubriken, men strunt samma): Häromdan blev jag sötsugen, verkligen, och ville ha något godis, helst i chokladform, så jag skrittade iväg till skafferiet. Eftersom att jag är kort och godishyllan sitter högt tog jag en stol för att undersöka vad som fanns. Och där hittade jag ungefär 5-6 öppnade mörk choklad-förpackningar, ni vet den 70%-iga. Det som har hänt är att vi har använt en del av förpackningarna, de har blivit över, och när vi sedan har behövt mörk choklad (jag oftast) har vi köpt nya paket istället för att använda de gamla. Förklaringen är att de inte syns när man kollar i skafferiet, de ligger för högt och är för platta. Ja det var historien om de mörka chokladarna!

En del av chokladen var gammal och någon hade gått ut, varför jag har försökt att äta upp de små bitarna. Jag började succesivt från de äldsta till de nyare inköpta. Har kommit på två saker om choklad. Ett: Den är en perfekt dämpare av sötsugenhet. Och två: Det behövs inte mycket för att man ska bli nöjd. En tredje sak som jag vet om den är att den är rätt så "nyttig". Nu snackar vi alltså mörk choklad - mjölkchoklad och sån med låg kakaohalt i är ju inte lika nyttig.
Men en sak grubblar jag över, och det är hur sjutton det har kunnat ligga kakor av mörk choklad i över ett år i skafferiet utan att vi har ätit upp dom. Jag menar, det är ju GOTT.

1 kommentar:

  1. Haha. Nej det är då inget som skulle hända hemma hos oss...

    SvaraRadera