fredag 10 juli 2009

Hannas bekännelser; nr 1

Gott folk! Idag har jag varit på Gyllengårdsvägen 43, för att hämta något mjukt att sova på och ha över sig för gästerna samt att förtära gratis mat.
När jag var hemma strödde jag blicken över bokhyllan framför mig och blev lite intresserad av en bok som heter "Ett barn blir till". Det jag kommer ihåg från min barndom är att den var från typ 70-talet och innehöll massa äckliga bilder. Men jag läste lite i den i alla fall för att se vad det var för en bok och kolla vad som var de senaste rönen då, vad gäller graviditeter. Det stod bland annat att man inte skulle äta för mycket sötsaker och äta extra järn-och vitamintillskott. Det gäller väl nu också tror jag. Det mesta verkade väldigt vettigt och förnuftigt trots bokens ålder.
Min bekännelse i det hela är den pinsamma saken att jag nästan började grina när jag läste den. Kände hur halsen tjocknade. Det stod så fint om vissa saker. Men konstigt var det, hur som helst. För jag har inte min lingonvecka än heller. Oj, det blev nog en bekännelse till. :-)

Och! Det stod även i boken om hur endast (från början) två celler förenas, och tack vare att det är två olika genuppsättningar kan ett unikt barn skapas. Det är ju ganska självklart, men har ni tänkt på hur fantastiskt det är att det behövs kärlek för att något ska -just det - skapas, bli till. Och när det blir till sen, så är det endast de två som är grunden till utvecklingen, som bara är möjlig för att näring tas från mammans blod. Alltså, om inte mamman bistod med "sin kropp", så skulle inte det vara möjligt att en människa blev till. Det ingår alltså kärlek på alla sätt och vis i utvecklingen av en människa. Jag som tror på att Gud skapade oss människor av kärlek, tycker att det är intressant att det ligger till på det sättet.
Hur kan det ha blivit så av slumpen? Och hur kan slumpen ha gjort att endast en befruktad cell blir till en människa ---> En människa, med intelligens och humor och känslor, och med en otroligt avancerad kropp med massor av fördelar som koordination, muskeltonus och massa annat. Enligt många "bara blev det så". Jag kan inte tro det, det låter för sanslöst för att vara sant. Ungefär lika troligt som att liv har uppstått ur ingenting. Vilket någon har sagt är lika troligt som att Shakespeares verk uppkom genom tillräckligt många timmars skrivande på skrivmaskin av apor.
Ja, det var dagens funderingar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar