måndag 14 september 2009

Namn på människor

Zion, Essaias, Enya, Havanna, Cayenne och Lee-Lo.
Detta är namn som folk döper sina barn till, lästa på några namn-forum här på i-net.
Vissa gånger måste man nästan skratta när man ser hur folk tänker med namnen, en del namn är verkligen knasiga! En del är visserligen fina att uttala och klingar bra, men när det är ett helt påhittat ord så blir det ändå lite konstigt att tänka att någon skulle heta det. Nuförtiden heter ju vissa Hannabis, Marijana och Odd. Nej, tacka vet jag de gamla goda namnen...

Det är roligt att fundera på namn. (Och vilka namn som man kan tänka sig att ge åt ett eventuellt barn.) Extra roligt när man egentligen har tid att plugga också.
Jag gillar inte för ovanliga namn, men några stycken är fina fastän de inte är världens vanligaste. I bilen hem från söder-resan diskuterade vi namn, Lina hade nåt fint som hon hade hittat på själv. Men det var hemligt. Kommer inte ihåg riktigt vad det var. Jonas hävdade att det inte är rätt mot barnet om man inte ger det vanligaste namnet som finns åt honom/henne. Fast jag tror inte att han var riktigt seriös. Men jag håller med honom, det ska inte vara för ovanligt.
Ett urval av namn som jag tycker är fina just nu: Alma, Jennie, Rebecka, Elvira, Annie. Killnamn: Jakob, Daniel, Edvin, Noa, Johannes. Såg just att jag har kusiner som heter alla utom ett namn (Noa). Ojdå.

Som ni ser så har jag pillat lite med bloggens layout!
Hoppas ni gillar det.

2 kommentarer:

  1. Att döpa barn har inget med namn att göra. Det är skatteverket som sköter namnregistreringen.

    (Kyrkan i Sverige får nog snart ta och införa ett nytt ord istället för "dop", så att man även fortsättningsvis kan kommunicera effektivt, utan att behöva förtydliga att man avser den kristna riten.)

    /Semantikpolisen

    SvaraRadera
  2. Jag vet egentligen att det är så, du har kommenterat det förut också. Det går inte att få bort nåt som sitter i hjärnan...

    SvaraRadera