torsdag 17 september 2009

Praktiker, grupparbeten och grammatik

Ey folket! Just nu har jag lite att göra så jag bloggar.

Kan börja med ett "avslöjande". Jonas kommer att göra praktik i sex veckor i Borås och jag kommer förmodligen att göra fyra veckors praktik i Borås, mina två första veckor sammanfaller med Jonas två sista veckor i sexveckorspraktiken. Jonas kommer att försöka få sin tvåveckorspraktik (som kommer direkt efter hans långa praktik och därmed sammanfaller med de två sista veckorna i min fyraveckorspraktik) i Borås så att vi är där samtidigt och åker hem samtidigt. Vilket betyder att Äspered kommer att vara osäkert på grund av norrlänningar i sammanlagt åtta veckor (Jonas i åtta veckor, jag i sammanlagt fem om jag hälsar på i en vecka under början av Jonas praktik förutom min egen). Hängde ni mé?
Det blir bra att Jonas familj får "rå om" Jonas lite extra och kul för honom att träffa dom lite. Och kul för mig, som kommer att vara där en bra stund jag också.

Vi har grupparbeten i en kurs, och har träffats idag och försökt att göra upp rehabiliteringsplan och satt sjukdomar på neurologiska fall. Det har varit otroligt lärorikt, kul att få sätta igång hjärnan lite. Rehabiliteringen har gett massor, man får verkligen igång sjukskötersketänket av att göra planer på fall. Och vi har haft en väldigt bra diskussion på vad som egentligen är sjuksköterskans profession, och vad som inte är det, vilket jag personligen tycker är bland det svåraste att greppa. Antar att när man kommer ut på praktiken kommer man förstå mer och mer. Det var kul att komma ut lite bland folk.

En grej som jag har märkt med skolan är att 1. De är otroligt noga med hur man själv formulerar sig och vilket språk man använder. 2. Ibland har de själva helt obegripliga beskrivningar av saker och ting och en grammatik som en tio-åring skulle kunna skriva bättre. Typ inga kommatecken där det ska vara det. Jag kan bli så konfunderad av sånt, men oftast förstår man ändå vad läraren menar. Tycker dock att det är dålig stil att vara så petig med språket med oss när de inte lägger ner någon möda alls själva på att ha ett bra formulerat och grammatiskt korrekt språk i sina beskrivningar. Men men, det är ju inget som gör att studierna rasar ihop direkt. Bara en "intressant" sak att anmärka på.

1 kommentar:

  1. Men yes! Så lyckat att ni kan göra praktik i Borås! Ni får bara se till att göra lite handtag därborta så svärföräldrarna inte blir alldeles sluta efteråt.

    Jag gillar den nya designen, den var kul. =)

    SvaraRadera