onsdag 16 december 2009

Tankemönster

Jag tror att Jesus dog för oss bl.a. för att vi skulle räta på ryggarna, ha ett bra självförtroende och vara stolta över oss själva. Och att detta får prägla våra tankemönster också. Det är inte tack vare oss själva som vi kan känna att vi duger, men vi får ändå känna det.

Jag är verkligen inget stort fan av tankar i stil med att "Jag duger inte. Kommer aldrig att göra det. Suck. Men Jesus är bra." Tror inte att det var tanken. Jag tänker att tanken var att vi skulle kunna titta på oss själva och tänka oss en bra bild. Och kunna försonas med oss själva när vi gör fel och misstag. Inte tänka "Fy vilken äcklig syndare jag är. Tur att Jesus förlåter mig." utan "Jag är förlåten. Jesus älskar mig så varför skulle inte jag kunna räta på ryggen?".
Jag menar, det räcker ju med att vi är medvetna om vårt misstag och faktiskt känner ånger, dåligt samvete elller skuld. Poängen är ju inte att vi ska gå omkring och känna det för jämnan, utan att vi ska kunna glädjas åt oss själva i Jesus (Jag gläder mig i Dig), för att vi är förlåtna.
Tänk så härligt att tänka så!
Hur tänker ni??

2 kommentarer:

  1. Jag tänker att jag skulle vilja tänka som du skriver.

    SvaraRadera
  2. Gör det! Finns det egentligen något som motsäger det?

    SvaraRadera