lördag 2 januari 2010

Nyårsförväntningar

När jag och Jonas hade kommit hem, sent omsider, på nyårsnatten, pratade vi om en grej. = Nyårslöften. Det vi kom fram till var att löften inte är så roliga, eftersom att de ger en stress och ett dåligt samvete under året att klara av de krav man har ställt upp. Alltså, jag tror att de mister sin effekt om man bara går runt och mår dåligt för att man inte har infriat sina löften! Därför tyckte jag och Jonas att man borde uttrycka nyårs-förväntningar istället för löften. En förväntan är ju något som man ser fram emot, något som kan ge glädje och möjlighet till positiva reaktioner. En förväntan är en möjlighet, inte ett krav. Det blir mycket, mycket roligare att nämna några förväntningar inför det nya året istället för löftet!

För att komma till de förväntningar som jag funderade på....
Att satsa på de saker som man mår bra av!

1. Träning/motion.
Vi vet alla att man mår bra av det, och jag vet att jag mår bra av den varan. Mitt förra nyårslöfte var att få en bättre hållning och inte svanka så mycket. Så nu ska jag tänka på att träna lite istället så att jag har styrkan att faktiskt förbättra hållningen. Plus att jag tycker att träning och motion är roligt, på många sätt! Så utan att det är ett löfte/krav har jag tänkt en stilla tanke; att det här vill jag göra!

2. Avkoppling/avslappning.
...är något som jag behöver eftersom att jag har så lätt att stressa upp mig, vilket leder till oro och till att allt blir mycket jobbigare och tråkigare än vad det behöver vara. Så jag ska fortsätta som jag redan har börjat - att tänka på att inte stressa oavsett hur bråttom jag har, samt att koncentrera mig på andningen när tankarna flyger iväg oförskämt långt bort från nuet och häret.

Känns riktigt kul att få ha hopp om det nya året, att oavsett att jag inte har erfarit det än i tid, så kommer det faktiskt att bli helt sjukt bra! Och jag behöver inte klara av eller fixa massa saker för att det ska bli det. Cause it's in God's hands!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar