måndag 11 januari 2010

Tips till allmänheten

Det kanske verkar på vissa av mina inlägg att jag är lyckligast i världen.
Det stämmer inte. Däremot så tror jag att var och en till viss del är ansvarig över sitt eget mående. En längre tid har jag haft mörka och tråkiga partier som har återkommit. Om jag hade släppt allt därhän, accepterat hur det var och struntat i att jag inte mådde bra, så hade jag mått betydligt sämre än vad jag faktiskt gör nu. Jag menar inte att man har sig själv att skylla, utan att man faktiskt har en möjlighet att förändra situationen. Alla har en möjlighet att göra något för att må bra. Ingen är dömd att må dåligt, det är min fullständiga övertygelse.

"Jag vet väl vilka avsikter jag har med er", säger Herren, "välgång; inte olycka. Jag ska ge er en framtid och ett hopp."
Jeremia 19:11
Det är vad jag tror.
Sen är det upp till var och en att tro på det om sig själva. Bara av att tro på det kan saker och ting bli bättre! Det ger en helt annan syn på situationen. Av erfarenhet vet jag att det inte är lätt. Det är däremot väldigt lätt ibland att bara tänka att man alltid kommer att må dåligt. Det känns bäst att tänka så. Men då får man försöka att använda de slutsatser man har kommit fram till och tänka med förnuftet istället för känslan. Ja, man kan faktiskt göra så! Man ljuger inte mot sig själv, man är ärlig och rättvis mot sig själv när man vågar hantera det på det sättet.
Ville bara dela med mig av den erfarenheten... Jag tror att ett sånt sätt att tänka kan hjälpa fler än bara mig!

1 kommentar: