torsdag 11 mars 2010

Kyrie Eleison

Den här sången av Oslo Gospel Choire betyder speciellt mycket för mig, eftersom jag var med i ett drama till låten på Hjälmared. Det var under påsk.
Nästan alltid då jag lyssnar på den blir jag berörd av budskapet. Hur mycket Jesus älskar oss, att han dog och sträckte ut sin hand till vår hjälp. Om vi verkligen förstod vad det Jesus gjorde kan betyda för oss, då tror jag att vi skulle skratta och gråta av glädje. Den här texten tillsammans med musiken hjälper mig att förstå det lite mer. Handlingen är olika avsnitt ur bibeln och sedan när Jesus dör på korset. Jag tycker de har tagit det bästa ur texterna, kärnan i budskapet.
Lyssna på låten, och läs texten som jag har skrivit ner under. Det är norska men med lite koncentration så fattar även jag ;)
Kyrie Eleison betyder förresten "Herre, förbarma dig" (ursprungligen "Herre, gjut olja över oss!" Oljan symboliserar Guds nåd och godhet). Med enklare språk: "Herre, hjälp oss/mig!".



Kyrie Eleison!
Kyrie Eleison!

Sonen:                                 Jeg ble vekket i natt
Av Guds barmhjerige, rensende regn.
Den salte smaken av gråt på min hud
Rant ner mot jorden i en svalende strøm
Jeg så meg selv og mitt svik
Så det huset som jeg engang forlot.
Jeg vill stå opp og gå hjem til min far.
Men alt jeg eier er et ødelagt liv

Fadern:                                Mitt barn, at du kom!
Som jeg har lengtet og ventet på deg.

Kyrie Eleison!

De skriftlärde:                      Denne kvinnen er en hore.
Vi vil se kroppen hennes, se henne blø!

Jesus:                                  Den av dere som er uten begjær
Kan komme fram og felle sin dom.

Kvinnan:                              De snur seg, en etter en,
De bærer steinene med seg og går bort.

Jesus:                                  Kvinna, dette er det jeg vil si:
Gå hjem i fred, og synd ikke mer!
I mørkret skinner Guds lys,
Og lyset dømmer, og lyset befrir.

Kyrie Eleison!

Den ena förbrytaren:             Hånden vrir seg rundt naglen.
Messias, du er like maktesløs som oss.

Den andra förbrytaren:          Han er uskyldig! Vi får det vi har fortjent.
Når du engang får makten, 
                      da tenk på meg!

Jesus:                                  For denne dagen har bøjd seg mot natt
Skal du gå sammen med meg inn i Paradis.
Kyrie Eleison!
Kyrie Eleison

2 kommentarer:

  1. Den är jättefin! Jag blev också berörd av den! Kanske jag kan vara med och dramatisera den i påsk...

    SvaraRadera
  2. Åh, det vore roligt om du ville vara med. Det ska ju kännas bra för dig förstås! Du är den enda som har visat intresse än så länge... :S Vi får se om det blir nåt! Förresten du som läser det här och vill vara med att göra dramat är välkommen!

    SvaraRadera