söndag 25 april 2010

Vidare funderingar utifrån tidigare inlägg om Gud och GT

Angående att inte förstå, att tycka att gamla testamentet är knäppt och det som står där är oförenligt med den Gud vi har.

Det finns uppenbart mycket som känns ont, motsägelsefullt och rått i gamla testamentet.
Jag är som Sofia trött vända och vrida på saker för att få dom att låta rättfärdiga... tror aldrig att gamla testamentets texter kommer att låta särskilt kloka. Det är riktigt svårt att veta hur man ska förhålla sig till Gud, när man tänker "det kunde ju ha varit jag eller min icke-kristna vän som blev dödad". Det är tufft.

Men samtidigt så kan ju inte jag veta vad som är rättfärdigt eller inte, när det kommer till kritan. Gud är ju den enda som vet allt, och när det gäller "frälsningens optimala realiserande" så håller jag med Andreas, om Gud är god så har han ju valt det optimala alternativet för hur frälsningen ska ske. Vi kanske helt enkelt får lita på Guds godhet. Det är väldigt jobbigt att läsa om barn som dödas, men om Gud är god så låter han ju inte ondska gå förbi.  Jag tänker att det är ju inte vi som ska rättfärdiga bibeln, vi kan ju inte helt förstå vad som är rätt. Därför kan vi inte heller bestämma vad som är synd eller inte. Därför kanske det ändå kan vara så att det som vid vår första anblick verkar ont och brått, i själva verket är rätt och gott.
Men jag tycker inte att det är lätt att förstå, och jag kan bli arg på Gud ibland när jag läser knäppa ställen. Som nyss. Det är inte konstigt, i mina öron låter det väldigt brutalt. Men som sagt, det är ju mina öron. Jag har inte förmågan att förstå och få ihop allt. Min ursprungliga tro är att Gud är min skapare och Fader, och är han det så är det ju han som egentligen vet mest om vad som är rätt och gott. Även om jag känner att jag vet vad som är rätt och fel, så borde min skapare ändå veta det bättre.

Den tanken är verkligen inte lätt för mig att ta in. Men... när jag väl har gjort det så tycker jag att det är rätt skönt. Jag behöver inte hålla hela världen i min hand. Och jag är ju lika mycket värd trots att jag inte har förmågan att förstå allt. Jag vill lita på att Gud hittills har varit god, och kommer att fortsätta så.

Det blev nog min lilla kontenta av det hela.

11 kommentarer:

  1. Du har rätt, ingen av oss har förmågan att avgöra vad som är objektivt sant, eller absolut rätt och fel från ett gudomligt perspektiv. Vissa människor vill gärna tro att de talar med Guds röst men de lider ju av en hybris av nåde...

    Men vi har förmågan att avgöra vad vi själva ska tycka är rätt och fel. Och det är du ju bra på! :)

    SvaraRadera
  2. Just ja, vad vi tycker räknas ju inte! Det som räknas är ju materialet i Bibeln för det har ju Gud själv satt ihop :) Människorna som skrev den HADE förmågan att avgöra vad som är objektivt sant. Eller var de omedvetna och så blev det rätt i alla fall? Möjligheterna är många. Det står var och en fritt att spekulera i sann apologetisk anda.

    Nä... Jag tror att människors bristfällighet syns lite här och var och att Bibeln inte är något undantag. Jag tror faktiskt att det är ett misstag att tro att just den är renad från allt ont.

    SvaraRadera
  3. Jag håller inte med dig, Sofia! Vad vi tycker och känner betyder visst någonting, det räknas. Ofta tror jag att vi har en bra bild av vad som är gott eller ont, och jag hoppas att Gud vill uppmuntra oss till att ifrågasätta såna saker.
    Men jag tror inte att vi kan avgöra vad som är gott i alla situationer.

    För mig är det viktigt att känna att Gud kan tala till mig genom bibeln. Jag tror inte att det spelar så stor roll att människorna som skrev bibeln var bristfälliga, utan jag hoppas på att Gud har sett till att det som ska finnas med finns med och tvärtom.
    Däremot att det finns ondska med i bibeln tvivlar jag inte på, men att den ondskan skulle komma från Gud tror jag inte. Jag tycker det är bra att Gud gör upp med ondskan. Det behöver ju inte betyda att han faktiskt hade önskat att människor ska dö. Vi kan inte skylla vår egen synd på Gud och säga att han inte borde ha skapat oss.
    Mitt hopp är fortfarande att Gud är god, trofast och rättfärdig.
    Om han är det, så gäller frälsningen alla som någonsin har levat som människor.

    Oj oj.. dags för hemgrupp. :)

    SvaraRadera
  4. OK. Hörde att ni hade en trevlig kväll :)

    SvaraRadera
  5. Ja, det hade vi! Hoppas kalaset var trevligt!
    Vi kan ju alltid fortsätta samtalet IRL, så att säga. Om du vill ;)

    SvaraRadera
  6. Visst kan vi fortsätta, dock är det ganska riskabelt att gå för djupt. Man kan börja tvivla oerhört. :/

    Märkte du att vi aldrig berörde textkritik i den här diskussionen? Även om Gud är god och vi har svårt att förstå allt, så betyder inte det automatiskt att de här texterna säger oss något om Gud. Att ifrågasätta texterna kanske inte är att ifrågasätta Gud, eller hur?

    Men jag vet hur svårt det är att acceptera den tanken för jag har länge automatiskt stämplat alla sådana tankar som flummig, ond och förrädisk liberalteologi som leder raka vägen till helvetet. Ormens röst, typ. Det är ju bara djävulen själv som kan ifrågasätta så heliga och framför allt rättvisa och goda texter som vi pratar om här, för det kan ju aldrig vara så att de faktiskt förtjänar vår skepticism!

    SvaraRadera
  7. Vi behöver inte gå djupare in på det om du inte vill. Men jag tror inte att jag behöver vara rädd för tvivel, vet att jag har haft det många gånger ganska rejält, och det hör liksom samman med tron för mig.

    Nej, precis, vi pratade inte om textkritik innan... Jag tycker inte att det är något fel med det, man får ju tro som man själv tycker är bäst och jag tycker inte att man som människa ska döma ut någon annan, det är bara Gud som kan döma oss.
    Jag har inte tänkt så mycket på den frågan. Om allt som står i bibeln verkligen har hänt, är jag osäker på. Det är ju som du sa människor som har skrivit den. Därför kanske det inte är Gud man ifrågasätter heller.
    Men jag tror absolut att det finns en tanke med att alla texter är med, hela historien.
    Jag tänker mig bibeln som ett verktyg som Gud kan använda för att tala till mig, stärka mig, leda mig, uppmuntra mig, förmana mig osv. genom den helige andes hjälp. Men det är absolut möjligt för oss att använda bibeln till inte så snälla saker också.
    Så på det sättet kan ju bibeln både vara något ont och något gott. Det är ju relationen till Gud som gör bibeln levande och god, om man säger så.

    Hur tänker du?

    SvaraRadera
  8. Tack för dina genomtänkta tankar! Jag funderar på varför vi tror att Bibeln i dess helhet är Guds verktyg till oss, kort och gott. Jag har ju trott på det sedan urminnes tider, men jag kollar mig över axlen och undrar hur det kom sig att jag började tro det.

    SvaraRadera
  9. Det är faktiskt en skitbra fråga... jag började just kolla efter argument för att tro på Bibeln :) Kollar nu en video på http://video.google.com/videoplay?docid=-7910326706989682763# :)

    SvaraRadera
  10. Jag har faktiskt varit i dom tankarna också, kommer jag ihåg nu - i sista året på gymnasiet om jag inte minns fel. Vad är det som egentligen säger att bibeln är Guds verktyg och rättesnöret i den kristna tron? Det har alla trott sedan urminnes tider, tusen flugor kan inte ha fel eller historiens grövsta missuppfattning? Eller så kan man börja gräva i det, om man är lite mindre slö än jag vill säga ;)
    Tack för promenaden ikväll förresten.

    SvaraRadera
  11. Ja, visst är det en ganska komplex fråga som tar tid att gräva i. Tack själv vännen! Kram

    SvaraRadera