lördag 15 maj 2010

Mina damer och herrar...; Våren! Eller?

Det är fortfarande snö på vissa ställen, men idag är det 23 grader i skuggan och vi krattar i bara sport-top och shorts. I alla fall jag. Jonas har en t-shirt. Men, hallå eller, det var ju inte kläderna jag skulle skriva om!
Jag finner vårt klimat mycket märkligt. Av det faktum som jag uppställde ovan kan jag bara konstatera att årstiden just nu är: Vintersommar. Inget knoppar eller blommar än (förutom några enstaka sorter), gräset har inte blivit grönt än. Men temperaturen ligger på sommarvärme och det är fuktigt i luften som en varm sensommardag.
Så egentligen är det nu som våren börjar, det vill säga när temperaturerna börjar vara somriga. Jag antar att det är den stora snömängden som är boven i dramat; den behöver så pass höga gradantal under en så pass lång tidsperidod för att smälta. Detta gör alltså att sommaren hinner komma innan snön ens har smält undan.
Säga vad man vill om LTU, men det har i alla fall skärpt mitt analytiska tänkande. ;)

Okej. Nu skriver jag egentligen bara för att jag egentligen borde börja med potatissalladen. Ikväll ska vi upp på ännu ett berg! Falkberget. Jag och Jonas hade tänkt oss att grilla nåt gott marinerat kött, men nu börjar jag fundera på vedtillgången. Hoppas Andreas/någon fixar ved för det har jag då inte tänkt på.

Åvär änd aovt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar