fredag 21 maj 2010

Recept på soppa

Hej
Jag vill tacka vederbörande läsare för att jag fick klaga på min skola i förra inlägget.
Kändes mycket bättre efteråt.

Nu ska jag berätta vad jag har gjort idag!
Jo, jag är en strandad fru idag, hela dagen (vad kallas det, gräsänka??). Så jag har fruktat att jag inte skulle orka göra nånting idag, plugga eller gå ut, minst av allt laga egen mat. Men det har jag!! Jag har faktiskt gjort en sparris- och linssoppa till lunch med färskt bröd (okej, sånt där halvfärdigt som man bara slänger in i ugnen).
Det blev väldigt gott om jag får säga det själv. Här kommer receptet (som jag hittade på själv utifrån lite inspiration från internet. Det är dock ganska likt ett som jag hittade).
  • 4-5 schalottenlökar
  • En skvätt vitt matlagningsvin
  • 2,5 dl grädde
  • 1 dl vatten
  • En grönsaksbuljong (sån där geléaktig grej)
  • En burk sparris (varav 270 g sparris)
  • Nästan 1 dl gröna linser

Gör så här:
Hacka löken och fräs den i smör på medelvarm platta. Häll på vin och låt den mesta vätskan koka in i löken. Häll på grädde, vatten och grönsakbuljongen, låt koka några minuter. Lägg i avrunnen sparris och gröna linser. Låt koka någon minut och smaka av med salt och peppar. Ta bort från plattan och mixa soppan med en mixerstav.

Servera med något bröd.

Detta gjorde jag alltså till LUNCH. Senast jag lagade nånting till lunch kommer jag inte ihåg, förutom idag. Vi brukar alltså äta uppvärmda portioner till lunch och laga middagsmat. Känner mig stolt.

Sen är jag väldigt glad just nu för att jag klarade uppsatsen i förra kursen också. :-)

1 kommentar:

  1. Grattis, härligt att höra att du mår bra! Låter verkligen som en god soppa, får nog ta och testa den. Ha en bra pingsthelg! Kram Anette

    SvaraRadera