måndag 17 maj 2010

Viktiga funderingar

Har just börjat kolla igenom föreläsningsmaterialet till den kurs jag läser nu (traumatologi och akutsjukvård). Inser snabbt att jag behöver göra nåt mycket viktigare, blogga.

Har ni tänkt på hur det går till när vattenstrålen sköljer bort smöret från kniven? Innan vattnet har blivit varmt vrider man på en tillräckligt stor stråle för att vattnet ska sköljas bort mekaniskt. Under tiden väntar man på att det varma vattnet ska komma och steg för steg smälta bort smöret den kemiska vägen. Visst är det väldigt jobbigt att vänta på varmvattnet? Vissa tycker kanske att det går bra att ta diskborsten och torka bort smöret (usch!!) men jag tycker nog att diskborsten blir lite väl smörig av det. Då måste man ju ändå vänta på varmvattnet för att skölja bort smöret från diskborsten, och då går det ändå åt lika lång tid, om inte längre, som när man bara använder kranens vattenstråle för att få bort det från kniven.
Nu kanske du tänker: "Men varför bryr hon sig överhuvudtaget om att skölja bort smöret?". Då kanske du utgår från att jag har diskmaskin. Men se, det har jag inte. Om smöret och kniven plus alla andra matrester på husgerådet skulle ligga i vår diskho hela dagen, så skulle det snabbt börja lukta. Därför finns detta dilemma i min värld. Nåja, det enda som finns att göra är ju att gilla läget och snällt vänta på varmvattnet.

Men visst är det jobbigt? Inte? Lite i alla fall?

3 kommentarer:

  1. Haha! Dagens I-landsproblem! Som tur är har vi ganska nära till varmvattnet så vi behöver inte vänta så länge...=)

    SvaraRadera
  2. Jag vet ett sätt: ta en liten bit hushållspapper och torka bort smöret och släng direkt i papperskorgen. På det sättet sparar vi på vattnet (för miljöns skull) och minskar risken för att slasken ska klogga igen av allt matfett som lätt samlas i röret. Det funkar superbra.

    SvaraRadera
  3. Lina: japp! tur är väl det.
    Sofia: Det lät som en bra lösning. Ska testa det, och se om det går snabbare också ;)

    SvaraRadera