torsdag 22 juli 2010

Angående graviditeter förresten

Det råder delade meningar om huruvida man borde försöka bli med barn när man är över 35 och ännu äldre, över 40 år. Jag tycker det är ett rätt intressant, väldigt kontroversiellt och svårt ämne.

Råkade surfa in mig på en mamma-sida med en diskussionstråd där en arg 38-åring hade fått missfall och sedan stött på en okänslig läkare som hade velat lägga skulden på henne. Någon svarade henne och sade: "Låt inte åldern stoppa dig! Kör på bara! Själv är jag 39 år och funderar på att skaffa ett till barn."

Min åsikt är oklar... Jag vet bara att jag är osäker på om jag håller med den mamma som gav svar på tal. Man vet att risken för missfall och fosterskador är större vid en högre ålder, så är det bara. Om det är någonting som bör stoppa äldre kvinnor att bli med barn tycker jag inte nödvändigtvis såvida mamman (och pappan) i andra meningar har barnets bästa för ögat och kan ge henne/honom en trygg uppväxt. Däremot så är det något som bör leda äldre kvinnor till eftertanke och reflektion över hur mycket man vill ha barn och varför. Åtminstone är det viktigt med ett övervägande av risker mot fördelar.

Sedan tycker jag att läkaren gjorde ett dåligt jobb som fick henne att känna skuldkänslor över det. Det kan inte alls ha varit ett roligt möte.

Nåja. Någon som vill tycka nåt? Kommentera!

2 kommentarer:

  1. Jag tycker inte att man ska försöka sätta stopp, för man vet aldrig hur det blir... Visst vet mammorna om att det finns nackdelar med att vara äldre, men man vet aldrig.

    SvaraRadera
  2. Håller med om att man aldrig vet. De som skaffar barn vid 40 års ålder lär ju vilja det mycket. Och hur kan man i förväg se om en förälder kommer att ge sitt barn en dålig uppväxt eller inte? Det går ju inte. Det enda rätta är nog att respektera kvinnans val att låta sig bli gravid och hoppas på det bästa..??

    SvaraRadera