tisdag 21 december 2010

Juligt värre

Julfaktorn är hög i våran lägenhet. (Det är våran nu eftersom att Jonas har kommit hit!)

...och han hade paket med sig som nu vilar under granen (Kupan 20kr).
Linnea och Magnus, ser ni så fint hyacinten blommar. Schysst av er att låta oss rå om den!
Den lever fortfarande och såvitt jag vet ska man inte röra hyacinterna, så jag har hållit fingrarna borta.
Vilket i och för sig är min standardskötsel när det gäller blommor...
Det är faktiskt rätt så kul att få klappar! 
Ja, det är verkligen jul i vårt hus. 
Vad betyder det? Ja, bland annat att ett välbekant sinnestillstånd infinner sig, i folkmun kallat julkänslor.
Egentligen är det kanske mest en ursäkt för att få vara mysig? Att äta alldeles för god och dyr mat? Att glömma alla bekymmer? Å andra sidan är det nog många som inte glömmer sina bekymmer under julen utan snarare drar dem sig till minnes ännu starkare. Kanske särskilt om bekymmerna har med nära relationer att göra. Eller stress... Min egen filosofi är att världen är som den är, människor mår dåligt och kämpar för att hitta lyckan i julkänslorna. Så är det, går liksom inte att förbise och inte förändra heller. I alla fall inte innan den 24:e. Sedan vad julen egentligen är, det kan också diskuteras. Andreas har skrivit ett blogginlägg om detta.

Det jag föredrar med julen är att få träffa nära och kära lite mer. En väldigt stor del är maten också, det måste jag erkänna. Och jag vet inte riktigt om jag ska må dåligt över det. Och då pratar jag inte om någon eventuell vikt-ökning. WWF menar att det skulle behöva tre jordklot för att resurserna skulle räcka om alla levde som svenskar. Det finns också dem som menar att i takt med att befolkningen ökar och tiden går kommer också utvecklingen och teknologin öka, vilket kommer att lösa problemet med att allt ska räcka till åt alla och att jorden ska må bra. Är det en hållbar framtid att leva fett? Kan vi vara så naiva att vi tror att alla kommer att kunna ha ett så högt välstånd som vi svenskar har idag? Enligt Hans Rosling kommer det fungera, kolla gärna in klippet (4 min).
Kolla gärna in Peter Gordon också, han har skrivit ett intressant blogginlägg där han citerar Eric Morris om hur hästskiten var ett problem på 1800-talet.
Vad tror du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar