fredag 21 januari 2011

Take caution! Kan detta vara något att låta sippra in i tankebanorna?

Detta inlägg kommer att handla om rikedom och vad den gör med oss. Tack på förhand, Jonas A, för att jag får använda din berömda stege.

Hur mycket tid spenderar jag på att fundera på förbättring i mitt liv på olika plan?
Hårfärgen? Köksluckorna? Tapeterna i sovrummet? Vårkänslorna? Framtida inköp? Framtida lycka? En ny, härlig, skön kofta? Att se mina barn lyckliga och själv fyllas med lycka? Att få till matlagningen? Se lycklig och snygg ut i mötet med andra? Verka ha ett alldeles underbart förhållande? Kunna ge svar på tal och visa mig kunnig?

Hur mycket tid spenderar jag på att genomföra förbättringarna? Hur mycket energi går åt till att klättra upp för stegen på olika plan i mitt liv? Personligen; för mycket. Det jag ibland inbillar mig är att mitt liv är otillräckligt på olika sätt och att jag därför har rätt att vilja ha mer i min tillvaro. Inte minst på grund av stressen som ibland dyker upp i huvudet, tätt åtföljd av känslan av att behöva göra. Göra det ena och det andra för att må bättre och känna att man duger.

Allt detta hänger ihop och bildar en ond cirkel i form av en stege som vi vill klättra allt högre upp på. Kärnan i problemet är dock inte att vi äger för lite, tvärtom är problemet att vi har för mycket.
Följdfråga: Är vi verkligen värda att utnyttja så stor del av världens resurser? Ger Gud sveriges befolkning dess rikedom som välsignelser? För vad? Vad har vi gjort som vi kan berömma oss mer av än de fattigaste personerna? Att vi råkade födas i ett land där kunskap finns om hur välfärd skapas? Är det våran duktighet och våra prylar som ger oss liv och räddar oss?
Eller är det så att vi faktiskt inte är skapta för att äga så mycket materiellt? Kan det vara så, att Gud är en god Gud just därför att Han har gett oss något som inte har med saker och ting att göra?

Det vi längtar efter tror jag egentligen är att leva vardagen nära vår skapare och Fader, som har gett oss förlåtelse och upprättelse för evig tid, och en ny chans att börja om med våra liv. Och det har vi ju redan! Det är alltså helt onödigt att vara ledsen och tycka det är synd att man inte har solsken varje dag. Det är totalt bortkastad tid att oroa sig över att en vän gör snyggare scrapboking och inredning. Därför vi har redan allt vi behöver. Vi är förlåtna och vi får uppstå med Jesus och leva med vår Far som älskar oss högre än allt! Vi är däremot inte bättre än någon annan, och behöver alltså inte vara avundsjuka och jämföra oss med varandra. Gud har redan uppenbarat sin kärlek för oss, som i följande bibelverser:

Det man kan veta om Gud kan de ju själva se; Gud har gjort det uppenbart för dem. 20Ty alltsedan världens skapelse har hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomlighet, kunnat uppfattas i hans verk och varit synliga. Därför finns det inget försvar för dem; 21de har haft kunskap om Gud men inte ärat honom som Gud eller tackat honom. Deras tankemöda ledde dem ingenstans, och deras oförståndiga hjärtan förmörkades. 22De ville gälla för visa men blev till dårar. 23De bytte ut den oförgänglige Gudens härlighet mot bilder av förgängliga människor, av fåglar, fyrfotadjur och kräldjur. Rom 1:19-23

...eller mot bilder av lyckan och rikedomen. Det första vi behöver är en förändring i våra hjärtan. På insidan. Inte ens det är något som vi ska smida till själva. Vi är människor, och människor är precis som Jesus bedyrar svaga för prylar och andra frestelser.

13Låt inte synden bruka era lemmar som redskap för orättfärdigheten, utan låt Gud bruka er, ni som ju har återvänt till livet från döden; låt honom använda era lemmar som redskap för rättfärdigheten. Rom 6:13

Gud kan bruka oss. Lika bra att vi slutar klättra, hoppar ner och landar i Guds famn. Jesus pratar i evangelierna på flera olika sätt om hur svårt det är för en rik man att komma in i Guds rike.

"Sannerligen, det är svårt för en rik att komma in i himmelriket. 24Ja, jag säger er: det är lättare för en kamel att komma igenom ett nålsöga än för en rik att komma in i Guds rike." Matt 19:23-24

Detta är ett budskap som Jesus ville ge, och det är lätt att förstå vad han menar. Det är totalt fysiskt omöjligt för en rik man att komma in i Guds rike. Det gäller såklart även kvinnor, barn och pensionärer. Världens stora problem är inte fattigdom, utan rikedom. Vi är illa ute. De som skulle följa med Jesus i evangelierna fick sälja allt de ägde och lämna allt de hade byggt upp. Frågan är varför vi skulle vara undantag från detta.
Vi vill inte leva enkelt, men vi har mycket att vinna på att göra det. Om vi tar emot Jesu förlåtelse och låter honom förvandla oss, så kommer han att leda oss och välsigna oss på olika sätt som inte kan föreställa oss. Om Gud är vårt hopp så har vi allt att vara tacksamma och lyckliga över. Jag vill utmana dig och säga vad jag tror; om vi använder de pengar vi får för mödan till att försäkra våran egen och våra familjers bekvämlighet och rikedom, så har Gud en hel del att förvandla i oss innan vi inser att det är tomt på toppen av stegen.
Det är nere på golvet som Jesus finns (läs evangelierna och se själva).

Mitt hjärta står ej efter vad högt är,
mina ögon står ej efter vad upphöjt är,
nej, jag har lugnat och stillat min själ
som ett avvant barn i sin moders famn.
Ja, som ett avvant barn
så är min själ i Dig.

Hoppas på Herren, Israel
Från nu och till evig tid.

2 kommentarer:

  1. Tack Hanna!
    Liksom den rike mannen blir jag bedrövad av att läsa detta, men du har rätt och vi i den rika världen behöver påminna oss om detta varje dag....

    Hur mycket energi lägger man på att fundera på vad man ska köpa och göra osv. Blir vi nöjda? Blir vi lyckliga? Nej, det kan inte fylla det tomrum som finns inom oss som bara kan fyllas med Jesus. Jag tror att det ger mer lycka att göra något för andra.

    Jocke H

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentaren, Jocke! Ja, att påminna sig om det är nog inte helt fel, åtminstone inte om det förflyttar fokus från oss själva till Jesus för en stund.
    /Hanna

    SvaraRadera