söndag 20 februari 2011

Dagens gudstjänst

Nyss hemkommen från gudstjänst i Äspered. Ett barndop genomgicks även, vilket gjorde att temat blev något i stil med "nåd".
Det pratades mycket om nåden; att den är en gåva som vi får gratis, att vi inte kan förtjäna den, att Gud ger den till oss av kärlek. Ändå satt jag som en stel pinne och kunde inte riktigt glädjas åt budskapet.

Min fråga är följande: Vad är den gåvan bra för? Varför är gåvan så underbar och vari ligger det fantastiska att den är gratis? Vi blir förlåtna... men från vad? Borde jag vara glad och lycklig nu?

Ingen av dessa frågor togs upp på gudstjänsten. Som tur är så vet jag med mig sedan tidigare att gåvan är fantastisk för att den räddar mig  från min synd som leder till döden. Att Gud själv blev människa, led och dödades istället för mig, att han bokstavligt har räddat min livhank, och om han inte gjorde det skulle jag i ett naturligt förlopp gå förlorad från livet och gemenskapen med honom som har skapat mig och känner mig.

Jag kan bli både irriterad, ledsen och oroad över gudstjänster där det inte ens nämns något om synd och dom. Om inte synden och domen fanns behövde vi inte Gud, tron, kyrkan och minst av allt nåden och förlåtelsen. Kyrkan blir totalt meningslös om Guds kärlek inte innehåller både dom, förlåtelse och upprättelse.

Var helt enkelt tvungen att få ur mig detta. Kyrkfikat inbjöd inte direkt till några samtal om Gud, tron på Jesus eller teologi. Alltså - bloggen it is.

2 kommentarer:

  1. Tack för uppmuntran Lina!
    Jag vet att det är rätt så kontroversiellt att snacka om synd och dom, och huruvida de är verkliga begrepp... Men jag vill ändå hålla fast vid min åsikt (att de är det). :)

    SvaraRadera