torsdag 24 februari 2011

Detta händer i livet mitt... för er som inte är en del av det just nu!

Det har varit så himla mycket på senaste tiden. Jag har varit dålig på att höra av mig till familj och vänner! Usch, det känns tråkigt nu. Har pratat med mamma, pappa och Julia ikväll och det var härligt att höra deras röster. Ja, hemlängtan smyger sig på! Typiskt, det som har gått så bra med det hittills! Fast det hjälper ju inte att förneka att Piteå finns förstås...

Så nu ska jag skriva lite till er, min kära vänner och min kära familj. Alla som vill känna er träffade får göra det. Ni ska få en uppdatering här och nu.

I helgen har det varit jättefint väder här. Ca 8 minusgrader och strålande sol. Jag har åkt skidor, lånat min fantastiska svägerska Elins nya längdskidor och det blev att jag åkte fredag, lördag och söndag. Fredag och lördag åkte jag på ett spår i Äspered, i skogen. Några mardrömsbackar och sedan drömlikt fint när man kommer ut ur skogen och det bara är nedåt. Man åker förbi ett idylliskt torp, en hästhage, över en frusen bäck och genom en gles skogsdunge. Solen lyste och endorfinerna dansade.
På söndagen efter gudstjänsten åkte vi ut på sjön som heter Tolken, ligger en bit nedanför svärföräldrarnas hus i Äspered. Soligt och öppet, helt vindstilla. Vi hade varm choklad och mackor som vi glupskt slukade.
Så jag kan inte annat än säga att jag har haft en väldigt fin helg, fått vara ute i naturen vilket känns skönt och bra.

Jag har redan hunnit göra min 4:e vecka på ortopeden, E51, i Borås. Numera går jag inte bredvid utan har egna patienter. Det var väldigt pirrigt, jobbigt och intrycksfullt i början, innan jag lärde mig de flesta rutinerna. Jag är absolut inte fullärd nu, men däremot så kan jag jobba självständigt och behöver bara fråga andra då och då. Vilket funkar. Nästa vecka har jag handledning och sedan ska jag jobba helt självständigt. De andra i personalen är väldigt trevliga, som vanligt får jag bäst kontakt med några undersköterskor av den äldre sorten. De är också den kategori jag ibland har sämst kontakt med. Men än så länge har jag inte träffat på någon snorkig och elak undersköterska, bara en halv. Alla är trevliga, ja, förutom vissa doktorer då. Det ska jag säga er, att när jag kom till ortopeden i Borås från Piteå sjukhus var det som att gå tillbaka i tiden. Doktorerna, vissa av dem, förväntar sig att alla andra ska ställa upp på allt när som helst, och tror att de har rätt att bli sura och griniga om man inte passar upp dem eller kommer med någon jobbig fråga (som i och för sig kan vara livsviktig). Jag kommer inte att stå ut utan att det hoppar grodor ur min mun snart. Då blir jag väl avskedad, haha. Men det får det vara värt. Så kan det ju bara inte ska vara.

Jonas jobbar väldigt långa dagar på Fotriktigt. Han har en viss-tids-anställning där på timmar. Det är meningen att han ska lära sig allt i butiken (allt om skorna och om kundbemötande) plus att gjuta inlägg, allt innan sommaren. Det är högsäsong nu, så det är högtryck i affären. De verkar vara stressade, meningen är att Jonas sedan ska kunna jobba med in-gjutningar för att förstärka personalstyrkan så det blir lugnare. Men det är förstås rätt så höga krav också. Jonas är väldigt trött nuförtiden, vilket inte är så kul, speciellt inte för honom. Den där tröttheten är ett bönämne som ni hemskt gärna får ta med er. Jonas förtjänar att vara pigg och glá!

Sedan är det en annan grej på g. Mer om det kommer förhoppningsvis snart!
I helgen är jag ledig fredag, lördag och söndag. Riktigt härligt. Nästa vecka jobbar jag alla dagar utom torsdag. Mindre härligt, men jag njuter denna helgen och tar sedan nya tag!

1 kommentar:

  1. Trevligt med en uppdatering! :)

    Verkar ju sannerligen som en grym helg. Vill också äta mackor och choklad i ett vintrigt landskap! :) Men man kan ju inte äta kakan och samtidigt ha den kvar.. eller vad man nu säger. ;)

    Åh, verkar ju som att det alltid finns någon idiot på sjukhus. Går det inte att ta upp med någon högre upp i ledningen?

    Hälsa Jonas och jobba inte ihjäl er!

    SvaraRadera