måndag 11 april 2011

The vår is in tha house

Önskar att jag hade en filmkamera nu så jag kunde spela in fågelkvittret. Eller åtminstone en mobiltelefon som kan spela in ljud. Det är ljuvligt ute! Jag åt frukost på en pall vid husväggen. Och nu ska jag ut på en långpromenad och riktigt insupa vårluften. Jag är avundsjuk på mig själv. Det känns för bra för att vara lagligt, att få vara ledig idag.

Tre dagars jobb i veckan och sedan bär det hem till Pite. För Jonas blir det fyra arbetsdagar. Vi ser fram emot detta kan ni tro.

Igår hände det en lite läskig grej.
Alltid när folk här i Borås kallar mina hemtrakter för norrland, har jag blivit trött och försökt lära folk lite vett... och sagt ungefär: "norrland är halva Sverige, man måste uttrycka sig mer precist än så".
Så träffade jag på en patient igår, som jag hörde var någonstans norrbotten/västerbotten. Till saken hör att hon pratade lite grötigt, så det var svårt att urskilja dialekten. Tyvärr hade jag precis gett upp att hålla på med att förklara hur det ligger till. Så jag uttryckte mig felaktigt: "Jag hör att du också är från norrland".
Patienten blev (mer all rätt) butter och svarade irriterat: "Det har jag försökt säga till alla här, norrland är lika stort som halva sverige. Folk fattar inte..." muttrade hon vidare. Usch, jag fick en klump i magen. Förlåt Pite, förlåt Norrbotten. Förlåt kära patient.
Jag har hädat. Aldrig mer ska jag använda ordet "norrland", detta idiotiska begrepp.
Det patientmötet blev verkligen som en väckarklocka. Hu, skönt att man slipper glida in i norrlands-träsket igen.

So long, so long.

5 kommentarer:

  1. Vad är det för fel på en gammal hederlig bandspelare då? =P

    SvaraRadera
  2. För alla intresserade: Nu ska jag ut på vårens första cykeltur i vackra Äspered. Solen lyser fortfarande, ca 15 grader varmt, grönskan breder ut sig... Vårkänslorna har nog snart nått sin topp idag, vårorgasm om man får säga så? De är nog det som beskriver känslotillståndet bäst just nu.

    SvaraRadera
  3. Hehe. Har du ingen kamera som du kan filma lite med?

    SvaraRadera
  4. Nope. Och nu regnar det igen... man måste vara snabb om man vill fånga fin-väre!

    SvaraRadera