måndag 23 maj 2011

Dagens vunna visheter

Jag skrev en dikt i mitt huvud när jag gick hem från jobbet.

Ibland funderar man på
varför vissa bestämde sig för att bli doktorer
Ibland funderar man på
vad som var innehållet i deras utbildning
och ibland funderar man på
hur vissa är funtade,
och vem det var som förstörde dem.


Men ibland,
ibland funderar man på
hur fantastiskt det är att just denna människa blev doktor
Det äro en sällsam tanke, 
men ger ett sällsynt behag.
Då doktorn erhållit kunskap,
om att det inte är ett ting man vårdar,
utan en människa, likt dig och mig.

Dikten slutar här men fortsätter i mitt huvud!
Har haft en otroligt hektisk dag på jobbet. Full rulle, slängde i mig fika och mat. Det känns dock helt okej eftersom jag vet att jag nu är ledig en vecka. Det känns som fredag, fast det är måndag. Dessutom så har jag fixat och trixat med massa vårdplaneringar, vilket är min akilleshäl. Tror faktiskt att jag har utvecklats en del i det idag. Jippie! Det värsta när man har haft sådana här dagar är att man mest har suttit och ringt telefonsamtal, och ändå är man exhausted när man kommer hem. Kikar på min stegräknare i detta nu: 9276 steg. Men då är gångvägen till och från jobbet inkluderad också. (Vi har en stegräknartävling på jobbet, lite löjligt, jag vet, men var lite "tvungen" att delta ändå.) Nu håller mina ögon på att klappa ihop! Tror jag tar en pn (pn=powernap för er som inte riktigt hänger med).

6 kommentarer:

  1. Ja, tänk att ämnet "hur man fostrar doktorer" fortfarande inte ingår i sjuksköterskeutbildningen... eftersom problemet är gammalt som gatan och uppenbarligen fortfarande existerar. Men visst finns det också många doktorer som är som klippta och skurna för sitt jobb, lätta att samarbeta med och patienterna älskar dem. / Ha en skön ledig vecka!! Kramar

    SvaraRadera
  2. Hanna! Skola om till poet montro!? Kul att du känner att du utvecklas i jobbet. :) Njut nu av din lediga vecka med finbesöket ditt! KRAM!

    SvaraRadera
  3. Jo Hanna, skola om till poet. Grym dikt! Fler tack! (Och Robert, det heter månntro) hihihi...

    SvaraRadera
  4. Ja, jättefin dikt. Jag kan bara hålla med om att det finns doktorer och så finns det "doktorer"... Hoppas ni får en superhärlig vecka, ni systrar. Kram

    SvaraRadera
  5. Gosh Lina! Ska he va så tjaskit!? ;)

    SvaraRadera
  6. Gosh Lina!
    Tack för uppmuntrande kommentarer! Saknar er ALLA.

    SvaraRadera