söndag 3 juli 2011

Bad night

Ikväll har jag jobbat och haft ett helt galet tempo. Det i samband med ansvaret ger en stor känsla av otillräcklighet. En spydig doktor gör inte saken bättre heller.

- Hej, patienten har mkt ont och det blir inte bättre på ordinarie smärtlindring eller vidbehovs-medicinering.
- Jaha, jamen ge Morfin då.
- Mm, det finns inget annat att ge, patienten är ju drogmissbrukare?
- Men alltså... tycker du vi ska ge Alvedon eller vad?

Nej, det tycker jag inte. Tack för de uppmuntrande orden kära kollega.
BLAJ BLAJ BLAJ!!!

3 kommentarer:

  1. Bajskommentar! Antar att det är svårt att bemöta det direkt med nåt i stil med: Det var en seriös fråga, varför dumförklarar du mig då? Du är ju en BRA sjuksköterska som vill se till att din patient mår så bra som möjligt....

    SvaraRadera
  2. Ibland är det bästa att inte svara på en sådan dum kommentar. Om personen har lite vett i skallen hör han själv hur han låter. I bästa fall ber han om ursäkt. Men det är inget att räkna med. Jag vet att det är svårt, men av egen erfarenhet tänker jag att det bästa är att vara den trevliga person man vill vara och försöka strunta i när andra tyärr inte är så trevliga. Man kan välja sina strider. Eller så struntar du i det jag säger och konfronterar honom, men detta är mina fem öre :) Kram

    SvaraRadera
  3. Tack för orden både Lina och Sofia, det jag gjorde var helt enkelt att fortsätta prata sakligt med honom. För att sedan tänka massa dumma saker om honom i mitt huvud. Egentligen är jag den som vill konfrontera och säga ifrån, men i vissa lägen får man välja sina strider, som du säger Sofia. Energi och ork fanns inte i ögonblicket!

    SvaraRadera