torsdag 25 augusti 2011

Forgive me, but I must say...

Ville bara berätta om igårkväll.
Jo, när vi skulle gå och lägga oss så märkte Jonas en spindel i badrummet. Den var jättestor och såg ut ungefär såhär.



När jag kom in förklarade Jonas att han gärna skulle skyffla upp spindeln på nånting och spola ner den i toaletten, men att den var så snabb så det skulle nog inte gå. Han ville inte ta ett papper heller, för han gillade inte känslan av djur som krossas. Så gissa vem som fick ta spindeln i ett papper och spola ner den? Jag skrek visserligen under tiden, men jag gjorde det!
Senare, när vi skulle lägga oss i sovrummet så märkte vi en stor koggamåj som flyg runt. Vilket inte kändes helt bra att sova med, även om dom är väldigt snälla. För er som inte vet vad det är för nåt så såg den ut ungefär såhär:



Som ni redan gissat så fixade jag biffen! Jag fångade den i mina tofflor och befriade den till naturen.
I natt har vi haft fönstret stängt, i förebyggande syfte. Det var en spännande kväll, men fler vill vi inte ha.

Sedär, nu har jag skrutit lite om mina bedrifter, så Norrlänning jag är. Haha.

4 kommentarer:

  1. Bra jobbat Hanna!
    Här hemma är det Lasse som får ta hand om småkryp.
    Koggamåj= harkrank. Jag tänkte bara hjälpa dig att översätta det till Söderländska. :-)

    SvaraRadera
  2. Haha ok.
    Jag vet att det heter harkrank. Haha. Jag sa det bara på mitt hemspråk :).

    SvaraRadera
  3. Jag tänkte bara dela med mig av ett tips! När jag ser en spindel inomhus brukar jag skynda mig att hämta ett glas. Det brukar alltid gå bra att vända glaset upp och ner och snabbt lägga det över spindeln så den är fångad i glaset. Om den inte är på en plan yta kan ju detta vara trixigt, men de brukar vara på golvet! :) Sedan sticker jag in ett papper under den stackars spindeln så den tvingas gå upp på pappret istället för på golvet. Därefter kanske jag sticker in en tidning under pappret. Sedan lyfter jag upp spindeln i sin lilla "glasbur" med pappersbotten, går till pingstkyrkans tomt och släpper ner spindeln i gräset. Hej hopp! Det känns bra att inte behöva döda de små liven bara för att de råkat gå fel tycker jag i alla fall, konstig som jag är som bryr mig om insekter :)

    SvaraRadera
  4. Det där med att Jonas inte gillar känslan av små djur som krossas i ett papper det har han efter sin far. Det brukar vara jag som får ta hand om spindlar hemma hos oss också :)

    SvaraRadera