lördag 22 oktober 2011

Helgbestyr

Nog för att jag var ledig i en månad innan. Men det är min första lediga helg på jobbet. Är tröttare än jag har varit på ett tag. Trött i huvudet. Huvudet behöver vila.

Ikväll ska vi nog till Alingsås och kolla på lightsen, förhoppningsvis med Corre och Isak. Det brukar vara en av höstens höjdpunkter, i alla fall om vi fikar på Ekstedts. Kan vara världens mysigaste kafébakgård. Helt perfekt, och fikat är oklanderligt. Det blir nog ett sockerhjärta och ett wienerbröd. Av alla ting i världen så är det inget som går upp mot ett trevligt café och gott fika. Nåja, sällskapet är väldigt viktigt också! Det är ingen hit att sitta själv, nej, man måste ha nån att tjata med.

Just det gör jag hundra gånger om istället för krogen. Det är så mycket mer givande och underhållande. Låt mig utveckla hur jag menar:

Fika och te vs. alkoholhaltiga drycker.
Gemenskap och jordnära samtal vs. prata med gapiga personer som är inne i sin onykra bubbla.
Mysigt inredd och belyst lokal med lukt av nybakat vs. rökig och öronbedövande lokal med sprit- och svettlukt.

Det är för mig ett mysterium hur de allra flesta svenskar väljer aktivitet nummer två som helgbestyr. Hur det är den som är det samhällsidealistiskt korrekta, hur det är den som är den coola aktiviteten. Hur det är det som gör att man vågar vara sig själv och knyta kontakter. Enligt min mening? Totalt.. ja, vridet.
Jag kanske helt enkelt får acceptera att de flesta människor har en helt annan smak än jag.

Apropå ingenting, det var längesen jag träffade den här killen.

2 kommentarer:

  1. Haha nämen titta. :) Det känns som att det var alldeles för länge sedan du träffade den där killen. Tycker han i alla fall.

    Bra bloggat kära syster. Är lite av ett mysterium för mig med. Fast det blir ju lite två olika saker. Många uppskattar nog båda bara det att det fallit sig naturligt att sitta på puben vissa tider på veckan och fiket på andra tider av veckan. Är det inte så?

    SvaraRadera
  2. Ja, jag förstår att folk gillar lite drag, jag förstår att vi människor är olika. Men jag kan fortfarande inte fatta hur man kan välja pub framför café :)

    SvaraRadera