söndag 13 november 2011

Napoleonbakelser

Kom på att jag faktiskt kan dela med mig av receptet som jag använde till Napoleonbakelserna igår.
Jag köpte färdig smördeg, men vaniljkrämen gjorde jag själv.

NAPOLEONBAKELSER

Ingredienser
3 plattor smördeg á ca 20x30cm
2 dl vispgrädde
2 dl äppelmos
1 dl rödvinbärsgelè
1,5 dl florsocker
1 msk vatten

Vaniljkräm 
5 dl mjölk
1 st vaniljstrång
6 st äggulor
1 1/3 dl socker
5 msk maizenamjöl
25 g smör

Vaniljkräm:
1. Koka upp mjölken med vaniljstången, rör på botten under tiden.
2. Vispa sockret, äggulan och maizenamjölet luftigt.
3. Rör ned äggblandningen i mjölken och koka upp under noggrann omrörning.
4. Tag av från spisen och vispa i smöret till en slät kräm.
5. Sila av om nödvändigt och kyl ner.

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 225 °C. Tina fryst smördeg lätt och kavla ut dem till 8 X 40 cm. Lägg plattorna på vattensköljd plåt.Grädda längderna ca 10 minuter och låt dem kallna.
2. Gör vaniljkräm. Låt den kallna. Bred äppelmos och grädde på en av bottnarna. Lägg på nästa botten. Bre på vaniljkräm. Täck med översta bottnen. Lägg undersidan uppåt.
3. Smält röd vinbärsgelé och bre på ett tunt lager. Rör ihop florsocker och vatten och spritsa ut. 
Skär i lagom stora bitar.

Napoleonbakelse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar