lördag 12 november 2011

Tankar om djupet.

Jag är inte på topp ikväll.
Har kommit på att jag ska baka Napoleonbakelser, bara för att testa om det är svårt eller inte. Och om det är gott, såklart. Så det sysslar jag med just nu. Jonas är på Elfsborgsgalan, vilket enligt vad jag har förstått är en gala för Elfsborgs sponsorer. Jonas är alltså där i egenskap av Fotriktigt-anställd. Jag skulle se film med några kompisar, men det blev inte. Så här är jag, själv en kväll. Ganska skönt. Skönt att få bara vara, låta känslorna finnas där. Ingen som ska korrigera dom eller försöka förstå dom. Bara jag och Gud och allt som finns inom mig.

Men det är klart att man längtar efter kompisar som man kan prata om allt om. Jonas finns, men ibland behövs fler utöver. Oavsett hur mycket vi älskar varandra. Jag saknar vännerna från Pite, som man kan prata om sånt som finns under ytan, få vara sig själv och dela saker med. Det finns mycket bra med Borås, men än så länge har jag inte erfarit djupet hos många. Jag upplever att det är svårt att prata med och nå in. Svårt att få människor att fatta att man verkligen bryr sig om hur de mår, inte en anpassad bild av det. Det är svårt att ha ett ärligt och samtidigt avslappnat samtal. Det kanske beror på att vi inte har bott här tillräckligt länge. Jag vet att jag generaliserar mycket nu, har ju faktiskt människor som jag står nära här också, och det är klart att det aldrig blir samma som i ens hemstad.

Oavsett vad så är det något som jag saknar i min vardag. Det känns tomt. Jag behöver mer! Fler speglar, behöver ge och få kraft och uppmuntran. Kanske finns det dom som försöker nå in till mig också, fast mitt uttryckssätt är så annorlunda då jag kommer från någon annanstans att det inte lyckas? Och så vidare. Tankar som snurrar.

2 kommentarer:

  1. :/ Det borde ju finnas människor som vill gå djupare och dela mer av sitt inre även runt omkring dig. Frågan är bara vilka det är. Du kanske redan känner dem fastän de inte har öppnat sig, eller så känner du dem inte (än). Förr eller senare tror jag att du kommer att få möjlighet att möta någon på djupet. Fortsätt bara att vara den du är så lockar du nog fram det hos någon som kommer att värdesätta det väldigt mycket också :)

    Kanske ni kan prova att hälsa på i en annan kyrka? Vet inte, bara spånar här... Kram

    SvaraRadera
  2. Tack Sofia för uppmuntran och tips! Ja, på söndag ska vi prova en "ny" kyrka, men det lär inte bli några djuplodande samtal på direkten... Hur som helst, det känns lite som att det här med känslor, saker som är tunga, allmänt dagsformen osv. inte är saker som man samtalar om här! Det ligger inte i kulturen riktigt. Medan det verkligen gör det i Pite-kulturen. Man SKA bry sig om hur den andra mår. Och det är en skön känsla tycker jag som är uppvuxen med det!

    Men jag känner att jag har folk som jag står riktigt nära, ex. Jonas familj. Så helt svulten är jag inte. :) Hur mår du nu, hur är det med illamåendet? Kram!

    SvaraRadera