tisdag 27 december 2011

Julens fram- och baksidor.

Skönt att julen är över!!
Gillar inte att tänka på hur mycket vi köper som vi inte behöver (som någon annan behöver bättre) och inte heller att tänka på hur mycket vi äter trots att vi är (propp)mätta. Usch, det känns som ett hån mot de människor som inte har lika mycket. I synnerhet med tanke på hur mycket mat vi slänger. Hörde på radion idag att det var väldigt, väldigt mycket... Usch, över julen blir hela Sveriges befolkning som glupska grisar som sitter inne i sina varma stugor och käkar och käkar... Får bara dålig aptit när jag tänker på det. Mår illa när jag tänker på mitt eget leverne. Världen är så uppcohnervänd, vad är det egentligen som säger att just jag skulle få födas in i en trygg välfärdsmiljö?

Sen är det väldigt mysigt med jul på många sätt, och härligt att tänka på att Jesus faktiskt kom till oss som en bäbis. Inte med dunder och brak, utan i stillhet och i totalt beroende. Tänkvärt, med tanke på att Jesus senare i livet nämner att han själv visar på vem Gud verkligen är. En som längtar efter närhet... en som inte vill vrida till budskapet eller övertala, för han vill att vi ska komma till honom av egen vilja. En som inte tränger sig på, men som hela tiden står bredvid oss. Fira Jesus och den han är... det kan man gärna göra varje dag, det behöver man ingen köphysteri eller godisfrossa för att göra. Fantastiskt.

Har inte bloggat på ett tag. Tänkte jag skulle visa hur fin våran julgran är, har knäppt några kort, men jag orkar inte hämta minneskortet och stoppa in det i datorn. För många steg. Inte prioriterat just nu.

Hoppas du som läser har haft en bra helg, oavsett vad vi kallar helgen för!

Robert, jag tänker extra mycket på dig nu när du är on the road. Försöker att inte tänka också, för då blir jag bara orolig. Snälla snälla, kom hem hel och glad är du snäll.

2 kommentarer:

  1. Åh, Hanna du behöver inte vara orolig. Jag har det så bra, och stöter inte på några farligheter. Men din omtanke glädjer mig mycket! :) KRAM!

    SvaraRadera
  2. Hej Hanna! Jag kan läsa din blogg i evigheeeter! du är så klok och vis och jag blir så insperead av dig!!

    Hoppas allt är bra med dig och med er, tänker ofta på er! Skulle vara kul att ses någon gång nu när jag bor i Borås igen. =) Ta hand om dig & Gud välsigne er!! stor kram

    SvaraRadera