lördag 21 april 2012

Lögardag

Lördag kommer från "lögardagen". Den dag då man tvättade! Sig, eller sina kläder? Vet inte.
Googlar.
Wikipedia säger: Lördag är en veckodag som i Norden fått sitt namn efter den fornsvenska traditionen att bada; löga sig (från proto-germanskans Laugr - 'vatten, vattenfall') på denna dag, lögardagen[1].

Jag håller traditionsenligt på med att löga (alla våra kläder, nästan). Dessutom ska jag traditionsenligt löga mig idag. Det är välbehövligt, och ännu mer välbehövligt blir det när jag har invigt mina nya springarskor! Det är en häl-tå fallhöjd på 8mm (hade 12 innan, och endast 4mm hade nog blivit lite väl plant.) Det är ju inne med tå-häl-isättning nu vad jag förstår. Om jag nu fattar nåt av Jonas och grabbarnas löparsnack.



Oavsett så är det verkligen dags med springning nu. Det var en dryg vecka sedan sist. Det blir lätt deprimerande när man tänker på att det inte funkar att jobba upp en kondition.
Då försöker jag tänka att det ALLTID är värt att röra på sig oavsett om man får in nån superdupervana eller inte. Man stärker hållningen, blir en piggare och gladare medmänniska, förbränner en del av all skit man stoppar i sig.

Man - kort sagt - mår bättre.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar