lördag 28 april 2012

Mat och livskvalité.

Tryter inspirationen? Nehej, titta inte hit då!

Om svaret är ja, varför inte göra som oss?
Ikväll gör vi en sån här.
Och sen planerar jag att (om andan faller på) göra en sån här. Kladdkaka är himla, himla bra om man gillar choklad. Jag är nästan alltid sugen på choklad. Är jag inte sugen på nåt annat, så är jag alltid sugen på choklad. (Och fil.) Receptet verkar lovande, tycker jag. Man kan alltid kapa ner på sockret också. På det viset känner man sig helt plötsligt nyttig, och inbillar sig att det är en god gärning man gör som förtär så nyttig kost. Det är naturligtvis inte sant, men vi människor har ju en tendens att fingra lite med sanningen...

Jonas sa igår att det är värre för hälsan (ospecifikt) att vara fysiskt inaktiv än att vara överviktig (nån studie). Jag vet inte riktigt hur välgjord och exakt den studien är, men det är nog ändå så att så länge jag tränar så behöver jag inte överväga varenda liten smula som kommer i min mun. Mättat fett hit, snabba kolhydrater dit. Dieter, metoder. Det som man rekommenderar inom sjukvården är TALLRIKSMODELLEN. Alltså varierat, med fullkorn och sparsamt med sockret. Det vill säga; kapa inte av någon del! Man behöver allt, om än i rätt proportioner.
Ändå tycker många att det är så himla bra med extrema koster. 
Frågan är; vad händer med livskvalitén? All tid vi har spenderar vi genom att fundera på hur vi bäst ska spendera vår tid (läs; vilken kost vi ska äta). Lite ironiskt är det allt. Istället för att göra en sak (röra på oss, träna) som löser alla finjusteringar i kroppen vi nånsin kunde få till med att ändra våra matvanor. Och istället för att ha ett konstant dåligt samvete, kan vi räta på ryggen och äta nåt gott utan att behöva genomföra en ångestritual innan. Dessutom behåller vi hälsan så länge vi inte överäter eller är helt åt skogen med fettet och sockret. 
Det kallar jag livskvalité. 

Så ut och spring, cykla, gå, spela bandy, skatea, vad som helst. Lägg det på din nivå, och njut av det. Det är KUL! Man får ju massor av droger utan att behöva inta något per os. Sedan kan man känna sig nöjd över att ha nått sitt mål, tagit sig ut på sin löparrunda/träning/promenad. Och unna sig en grymt chokladig kladdkaka. 

1 kommentar: