torsdag 12 april 2012

Tomatsoppa med linser

En sån gör jag i detta nu. Har snott inspiration från internet-recept, som vanligt.

500g krossade tomater
Ca 250g röda linser (avrunna och sköljda)
1-2 vitlöksklyftor (pressade)
1 msk tomatpure
8 dl vatten
1 buljontärning (grönsak eller höns)
2 st lagerblad
mejram
1 msk balsamvinäger

Fräs pressad vitlök i tomatpure och olja i botten på en kastrull. Tillsätt vatten, låt koka upp. Tillsätt buljongtärning, krossade tomater och sköljda linser. Lägg i lagerblad och låt koka minst 10 minuter. Smaka av med salt om det behövs, peppar och mejram, samt lägg i en matsked balsamvinäger.
Servera med en klick turkisk yoghurt och bröd.

Nu tror ni att jag är jätteduktig, men skenet bedrar. Jag har hunnit sitta och slösurfa 1,5 timmar (facebook, bland annat) innan jag kunde samla kraft och få det gjort. Men det är skönt såhär efteråt.
Nu blir det till att äta.

(Jonas har åkt iväg för besiktning. Förböner tages tacksamt emot.)

5 kommentarer:

  1. Hoppas han blir godkänd. aldrig kul att behöva laga eller i värsa fall skrota sin man!

    SvaraRadera
  2. Det låter som en god soppa! Tummen upp för att den nästan är helt vegetarisk juhhh! Om jag ska göra den, ska jag nog ha grönsaksbuljong :)

    SvaraRadera
  3. Besiktning = läkarbesök?

    SvaraRadera
  4. Haha... besiktning= en helt vanlig bilbesiktning av vår fina Volvo 740 född -89. Det var bara bromsarna som var ojämnt bra, annars ingenting!

    Ja, Sofia, den är troligen godast med grönsaksbuljong också, men vi hade bara hönsbuljong så det fick duga, och det gick faktiskt bra :).

    SvaraRadera
  5. Ha ha ha! Ok.
    Den är ju född på 80-talet. Alltså är det nog en bra bil. Jag menar. 80-talister är ju riktigt trevliga! Eller hur? ;-)

    SvaraRadera