tisdag 21 augusti 2012

Senaste nytt: Barn i koppel

Nu skriver jag i stunden av hetta igen.

Men jag måste bara få uttrycka min motvilja och visa hur motbjuden jag är. När jag gick hem från jobbet nyss såg jag en kvinna med en kanske treårig dotter gå omkring utomhus. Kvinnan hade treåringen i ett koppel. Ett koppel! Jag hajade till och kunde inte låta bli att stirra. Mamman tittade kort åt mitt håll och jag blängde på henne men jag tror inte att hon uppfattade det. Synd.

Alltså; vad är det för föräldrar som kopplar sina barn? Den stackars flickan gick fram och tillbaka och ville upptäcka gräsmattan själv. Mamman följde efter, men det blev väldigt begränsat för så fort flickan började småspringa så satte det tvärstopp. Den lilla flickan fick bara gå omkring där som en hund med svansen mellan bena, till allas åtlöje. Med skenet av att ha en upptäckande lekstund. Fy, vad den mamman äcklar mig.
Är hon för lat för att ha koll på sin dotter? Har hon kontrollmani därför hon är obotligt rädd för att barnet ska skada sig? Är barn i koppel den nya modeflugan?
Är det vanligt med koppel, bara att jag inte är van vid att se det?
Varför i hela världen hade hon ett koppel till sitt barn?!?!?

Usch, jag blir så illa berörd att jag måste sluta skriva nu. Barn är inga husdjur som ska kopplas. De är självständiga människor som behöver vägledning och skydd av sina föräldrar. De har ett unikt värde, som man faktiskt behöver ha respekt för. Vakt och passning - ja, men inte koppel för sjutton!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar