tisdag 11 september 2012

Filosofiska tankar

Tänker länge, funderar på allt
Stressar aldrig, tar det kallt.

Så beskrev mina lekisfröknar mig efter årets slut, när alla fick en liten vers diktad speciellt till varje elev.

En egenkomponerad vers kom jag på efter att ha ertappat mig själv med att besinningslöst gå lös på lösviktsgodiset. Minst sagt lös-aktigt. Efteråt mådde jag bara dåligt och ångrade att jag hade gett efter. Men intellektet, eller ska vi säga förnuftet, hade inte en chans. Jag såg skum-jordgubben och det djuriska sockerberoende tog över tyglarna över hela min varelse. Det är hemskt, men det är lika bra att erkänna det. Och sedan, igårkväll, läste jag en bit i en bok baserad på dagböcker från 1700-talet. Så kom min något sorgmodiga men ack så sanna vers.

Huru slita vi icke i anletets svett
Mot den sägen de till oss i ungdomen gett;
Socker går bra, se, ty boven är fett.

Sug på den ni! ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar