lördag 3 november 2012

Alla helgons dag + Halloween

...är inte lika med sant nånstans!
Jag är nog ganska gammalmodig. När jag gick till jobbet i morse funderade jag lite. På den dag som är avsatt för att tänka på dom som är döda och hedra dom, tänker man bara på att gå ut och festa, utspökad till diverse lik-liknande varelser. Vari ligger tanken på de döda? Hittar inget annat än ett jippo, endast till för att tillfredsställa sitt eget behov av nöje och myspys och dödskallecupcakes. Däremot kan jag väl inte säga att jag är bättre själv på att hedra de avlidnas minne, men nu när jag har nämnt det kan jag i alla fall försöka tänka lite på det.

Som tur är slipper jag klä ut mig. Istället ska vi få bli bjudna på middag och träffa Elin och Simon.
Först ska jag jobba klart mina timmar. Gick ner på barnvagnscentralen en sväng efter lunchen (ligger i samma hus som mitt kontor) och köpte en Bola med pengar från vårt presentkort där. En Bola är tydligen ett halsband som låter så barnet hör det. Det sägs att barnet blir lugnt av att höra det upprepade gånger inne i och sedan utanför magen, men jag vet inte jag. Jag tycker att halsbandet var fint, om barnet känner sig tryggt av det så är det ju en bra bonus!

2 kommentarer:

  1. Jag håller med dig Hanna.
    Jag har inget emot Halloween. Det jag är emot är att det sammanfaller med Alla helgons dag. Det känns bara så fel.
    Hade det kommit nån/några och ringt på dörren i dag och velat trick or treata så hade jag inte öppnat.
    I dag är en dag som jag tänker extra mycket på min pappa. Har tänt ett gravljus och satt det på balkongbordet eftersom jag inte orkade gå till minneslunden. (Nu finns han ju inte på minneslunden här i Piteå utan i en annan del av Sverige. Men ändå.Det är ju tanken som räknas.)
    Kunde inte Haloween och Alla helgonahelgen vara två separata helger? (Då hade jag kanske kunnat tänka mig att klä ut mig.) Låt de döda få vila i frid.

    SvaraRadera
  2. Eller hur. De blev ju dock separerade så Halloween är helgen före All Helgona, men bäst hade väl varit om den var en helt annan helg i nån helt annan månad!
    Vad fint att du tänker på din pappa. Han har det nog bra! Ja, det är absolut tanken som räknas.
    Vi besökte inte nån grav igår men vi körde förbi en kyrkogård och tittade på alla fina ljusen. Alla tankar som har gått till de nära och kära som har lämnat oss!

    SvaraRadera