tisdag 13 maj 2014

Hemmagjord gröt till bebisar/småbarn

Se även förra inlägget, hemmagjord välling.

Here goes: järnrik gröt. Vi har, som sagt, också gjort egen gröt till Miriam istället för köpt pulvergröt. Järninnehållet i den här hemmagjorda varianten motsvarar på ett ungefär det järn som är tillsatt till köpt gröt. Läste precis att järnberikad gröt/välling rekommenderas upp till 2 år. Järnbehovet fortsätter alltså vara stort även efter 1 år. Animaliska livsmedel som blodpudding och kött är bäst för att tillgodose järnbehovet de övriga måltiderna.

1 dl havregryn
2,5 dl vatten (+ev. en liten skvätt mjölk, tycker det blir lite mjukare smak på gröten då)
En skiva paltbröd (mortlat eller smulat)
1 msk rapsolja

Bland vatten, havregryn och paltbröd, tillaga gröt på vanligt sätt. Rör ner rapsolja.
Om man är hård i magen kan man röra ner en rejäl klick messmör i gröten (det kan man även ha i vällingen).
Mixa gröten med stavmixer eller blender om barnet behöver mixad mat.

Servera gröten med fruktpuré av något slag. C-vitamin är bra för det underlättar för kroppen att ta upp järnet. Ha INTE mjölk eller mjölkprodukter till gröten, det hämmar istället järnupptaget. Det spelar ingen roll om man har lite mjölk i maten men man ska inte ha några större mängder till maten.
Ett tips är att göra aprikospuré och frysa ner i iskuber. Ta upp en och rör ner i gröten eller tina upp och har den till gröten. Det är bara två ingredienser, och jag hittade receptet här: hos Lilla matdériven. Lilla matdériven har jag även tagit recepten på välling och gröt ifrån, modifierat lite förstås. Men kan rekommendera sidan om man är intresserad av hemmagjord bebismat som är BRA!

2 kommentarer:

  1. Tack Hanna för att du tar dej tid och skriva om sånt här! Kram

    SvaraRadera
  2. Det är roligt! Och speciellt om någon annan kan dra nytta av det. :)

    SvaraRadera